6 manieren om je landingspagina te verknallen

6 manieren om je landingspagina te verknallen

Landingspagina’s zijn superbelangrijk! Sterker nog: ze vormen vaak het hoogtepunt in de koopcyclus. Komt je bezoeker op een goede landingspagina terecht, dan verandert deze vaak al snel in een klant. 

Toch blijkt het maken van zo’n goede landingspagina niet zo makkelijk. Stop je een hoop tijd in je pagina’s, maar zie je geen resultaat? Voor een hogere conversie moet je met een aantal factoren rekening houden. Doe je dat niet, dan is dat simpelweg tijdverspilling.

In deze blog leg ik je 6 veelgemaakte fouten uit. Zo weet jij straks precies wat je niet, maar dus ook wat je wél moet doen. Wil je liever direct persoonlijk advies van een ervaren webbouwer? Ook dan help ik je graag! Plan gerust direct een gratis adviesgesprek met me in.

1. Landingspagina’s met hoofdnavigatie

Landingspagina’s hebben in feite maar één doel: je conversie verhogen. Je wil dus dat gebruikers ingaan op een call-to-action. Zijn er andere klikbare elementen, dan leidt dat dus alleen maar af. Op een landingspagina zet je bijvoorbeeld wél:

  • Een contactformulier;
  • Maximaal één extra element dat te maken heeft met de boodschap, zoals een afspeelknop voor een video.

De rest van alle interacties en navigatieknoppen, verberg je liever. Doe je dat niet, dan verlaten bezoekers jouw pagina gemakkelijk zonder de volgende stap te zetten. Zonde! Zorg dus dat de gewenste actie ook voor je bezoeker direct duidelijk is.

2. Je komt niet ‘to the point’ op je landingspagina

Veel landingspagina’s bestaan uit lange lappen tekst met irrelevante inhoud. Dat is voor het bedrijf zelf leuk om te lezen, maar voor een potentiële klant totaal niet interessant. Je bezoeker leest lange teksten waarschijnlijk helemaal niet. Zware blokken tekst overweldigen, maken onzeker en motiveren bezoekers tot het verlaten van de pagina. Niet de bedoeling!

Het schrijven van een korte, krachtige tekst is moeilijker dan een lang artikel schrijven met alle mogelijke informatie. Vraag jezelf daarom af: waar gaat het nu echt om? Gebruik actie-gestuurde inhoud en leg nadruk op voordelen voor je bezoeker. Leg ook gerust uit hoe makkelijk ze aan deze voordelen kunnen deelnemen, maar hou het daarbij.

Het belangrijkste is dat de inhoud scanbaar is. Gebruik dus duidelijke koppen, opsommingstekens en andere tekstbewerkingen.

3. Wat is jouw waarde? Laat het niet weg, de klant wil het weten!

Minder dan drie seconden. Binnen die korte tijd moet je bezoekers overtuigen van de meerwaarde van je landingspagina. Meer tijd heb je helaas niet. Maak daarom direct duidelijk wat de toegevoegde waarde van je product of dienst is voor de gebruiker.

Slaag je hier niet in, dan klikken bezoekers heel makkelijk weg. Zorg daarom dat je landingspagina de volgende onderdelen bevat:

  • Overtuigende, opvallende koppen;
  • Overzichtelijke voordelen van je bedrijf, product en/of dienst;
  • Subkoppen die wat meer details geven;
  • Actie-gedreven CTA’s die moeilijk te missen zijn (hierover later meer).

4. Landingspagina’s die traag laden

Je hebt dus maar drie seconden om je bezoeker te overtuigen. En helaas, die tijd gaat niet pas in ná het laden van je website. Moderne landingspagina’s laden tegenwoordig buitengewoon snel. Zo kunnen ze direct intrigeren. Zeker langer dan 5 seconden wachten op een webpagina is tegenwoordig echt not done

Laadt je pagina traag, dan komt dit zeker niet ten goede van je conversie. Integendeel: steeds meer gebruikers verlaten je landingspagina vroegtijdig. Is dit bij jou het geval? Dan gaat je website bounce rate omhoog en de SEO-positie dus omlaag. Voorkom dit dus zeker door ervoor te zorgen dat je pagina snel laadt!

5. Wél conversie willen verhogen, maar geen testimonials opnemen

Een lead creëren doe je meestal niet alleen met een leuk verhaaltje. Bezoekers willen bewijs zien van je autoriteit en reputatie. Dit bewijs lever je bijvoorbeeld met testimonials. Een paar voorbeelden van siteonderdelen die je reputatie bevestigen, zijn:

  • Logo’s van partners of eerdere klanten;
  • Geschreven of gefilmde testimonials van klanten en/of industrieleiders;
  • Screenshots van echte social media berichten van klanten die jouw bedrijf, dienst of product aanprijzen;
  • Bedrijfsreferenties of certificeringen;
  • Links naar positieve berichtgeving in de pers of op recensiewebsites.

Wil je meer tips over hoe je testimonials kan inzetten voor het verhogen van je conversie? Hier schreef ik al eerder een blog over! Lees hier 5 tips voor testimonials die je conversie verhogen.

6. Landingspagina zonder call-to-action

Heel leuk natuurlijk, al die informatie over je bedrijf. Maar wat wil je eigenlijk van je potentiële klant? Als de CTA onvindbaar is op je landingspagina, moet daar zeker nog wat aandacht naar uit! Niet alleen moet deze aanwezig zijn, maar ook opvallend. 

Een knop die aanmoedigt tot actie vraagt bijvoorbeeld om een heldere kleur die opvalt in jouw kleurenpalet. Maar dat niet alleen: hij moet direct duidelijk aangeven wat je wil dat gebruikers doen op je landingspagina. Maak je CTA’s dus duidelijk en opvallend.

Landingspagina maken met de hulp van een professional

Uit een goede landingspagina haal je ontzettend veel voordelen. Klanten vinden er niet alleen snel duidelijke informatie, ze nemen hierdoor ook makkelijker contact met je op. Tijd investeren in zo’n pagina is dan ook zeker een goed idee. Zoals je in deze blog las, hou je het liefst in ieder geval rekening met:

  • Beperken van mogelijke klikacties tot alleen jouw CTA;
  • Duidelijk en overzichtelijk overbrengen van je belangrijkste boodschap;
  • Vermijden van een overvloed aan onzinnige informatie;
  • Benadrukken van de waarde die je biedt aan de klant;
  • Verbeteren van de laadtijd van je landingspagina;
  • Inzetten van testimonials voor het verbeteren van je conversie;
  • Zorgen dat je CTA duidelijk en opvallend aanwezig is.

Weet je van een van deze punten niet hoe je ze moet aanpakken of heb je alle don’ts voorkomen, maar zie je nog steeds geen resultaat? Geen zorgen! Ook jouw website kan een succes worden. Soms is hier alleen wat extra hulp bij nodig, bijvoorbeeld van een professional. Een goede website-expert weet precies welke opties wel of juist niet werken in jouw branche. 

Waarom kan een webbouwer je helpen?

Bij Bureau RAM schuiven geregeld klanten aan die advies willen over hun landingspagina’s. En dat is maar goed ook, want ik help ze graag! Door jaren aan ervaring weet ik inmiddels wat wel en niet werkt binnen verschillende branches. Ik adviseer je niet alleen, maar kan de pagina’s ook direct voor je bouwen!

Vraag een gratis adviesgesprek aan

Wil jij ook je conversie verhogen? Goede landingspagina’s zijn misschien wel de ontbrekende sleutel! Liggen je verbeterpunten ergens anders, dan vertel ik je dat uiteraard ook. Geen zorgen: met een goede samenwerking en duidelijk overleg komen we absoluut tot een betere website. Heb je interesse, maar wil je eerst even vrijblijvend babbelen? Gezellig!

Beeldrechten: Chuttersnap on Unsplash.

Tags: conversie

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Wekelijks het Bureau RAM Magazine in je mailbox?

Wekelijks het Bureau RAM Magazine in je mailbox?

Iedere week sturen we onze abonnees een magazine met nieuws over WordPress, websites, online leren en conversie. Bovengemiddeld vaak gaat het ook over toegankelijkheid van websites, want dat vinden we belangrijk.

Wil je ook dit Bureau RAM Magazine ontvangen? Schrijf je dan in door op de knop hieronder te klikken. Kost niks, en als je het niets vindt, kun je je ook weer met één klik uitschrijven.

rick-profiel-2-500x500

Over de schrijver

Rick Heijster

Heb je er ook zo’n hekel aan als je webbouwer allerlei onbegrijpelijke technische termen begint te roepen? Daar ben jij toch helemaal niet mee bezig? Daar huur je juist iemand voor in.

Wij kunnen uitstekend de vertaalslag maken tussen ‘technische taal’ en ‘gewone mensen taal’.

Met ons bedrijf Bureau RAM ontwerpen, bouwen en beheren we al sinds 2006 websites voor een grote variëteit aan klanten. We werken al jaren samen met trainers en coaches uit diverse vakgebieden. Daardoor kennen de wereld van trainers en coaches. We weten wat er speelt en wat belangrijk is. De meeste verzoeken hebben we al eens eerder voorbij zien komen.

Ook interessant:

Scroll naar boven

Download nu gratis dit e-book en leer hoe je je website nog succesvoller maakt

Leer in deze mini-cursus hoe je je website nog succesvoller maakt, te beginnen met dit gratis e-book.  Je kunt je op ieder moment met één klik weer uitschrijven.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Ik heb ook een hekel aan SPAM en ik ga zorgvuldig om met je e-mailadres. Naast het e-book, stuur ik je periodiek een e-mail met tips. Als je dat niet wilt, of als je van gedachten verandert, kun je je eenvoudig met één klik afmelden. Mijn privacybeleid vind je hier