Hoe je er met Yoast SEO voor zorgt dat je berichten er perfect uitzien op Facebook

Hoe je er met Yoast SEO voor zorgt dat je berichten er perfect uitzien op Facebook

Tot voor kort kon je op Facebook aanpassen hoe je gedeelde link getoond werd. Zo kon je de tekst en de afbeelding aanpassen. Sinds kort kan dat niet meer. Maar het is natuurlijk wel super belangrijk dat je pagina goed getoond wordt op Facebook als jij, of iemand anders, je pagina’s en berichten deelt. Dat doe je met dé ultieme plugin voor WordPress: Yoast SEO!

Yoast SEO helpt je met het optimaliseren van je websites voor zoekmachines en Social Media. Het levert werkelijk een compleet pakket aan mogelijkheden. Je krijgt stap-voor-stap instructies over elk onderdeel van zoekmachine optimalisatie (zie ook: Wat is SEO?). Yoast geeft je zelfs real-time feedback over hoe goed je pagina’s en berichten zijn geoptimaliseerd.

Dit artikel gaat over één aspect van Yoast SEO, namelijk hoe je met deze plugin instelt hoe je pagina op Facebook wordt weergegeven.

Open Graph

Facebook vraagt je om de gegevens over je website met ze te delen via het zogenaamde ‘Open Graph’ protocol. Dit is feitelijk niets anders dan een set afspraken die je moet volgen om op een gestructureerde wijze Facebook te vertellen wat de titel van je artikel is, waar het over gaat en welke afbeelding er getoond moet worden. Dat doe je door in de code van je website tags op te nemen.

Nu is het niet heel eenvoudig om zelf in de code van iedere pagina deze waardes in te vullen. Gelukkig hoeft dat ook niet. We gaan hier Yoast SEO voor gebruiken.

Stap 1. Yoast SEO installeren

Yoast SEO installeren
Het scherm waar je Yoast SEO installeert

Mocht je de plugin Yoast SEO nog niet hebben geïnstalleerd, dan moeten we dat uiteraard eerst doen.

Ga in je WordPress Dashboard naar Plugins en dan naar Nieuwe Plugin

Vul in het zoekveld rechtsboven ‘Yoast‘ in (1)

Het eerste resultaat is nu de plugin Yoast SEO. Klik op Installeren (2).

Na een paar momentjes verandert deze knop naar Activeren. Klik ook op deze knop.

Je hebt nu de plugin Yoast SEO geïnstalleerd.

Stap 2. Facebook Opties aanzetten

Wanneer je Yoast net hebt geïnstalleerd, zijn de opties voor Facebook nog uitgeschakeld. Je moet deze eerst aanzetten.

Dit doe je in twee stappen.

De Geavanceerde Instellingen aanzetten

Schakel de Geavanceerde Instellingen in

Standaard zijn de instellingen in Yoast SEO wat summier. Dit hebben ze expres gedaan: Yoast SEO biedt zoveel opties dat het voor nieuwe gebruikers misschien iets té overweldigend is.

De Sociale Instellingen, die we nodig hebben voor Facebook, vallen onder deze Geavanceerde Instellingen. We zullen ze dus moeten activeren.

Ga naar je WordPress Dashboard en klik op SEO. Klik vervolgens op het tabblad Functies. (1)

Als je een klein stukje naar beneden kijkt, zie je de optie Geavanceerde instellingenpagina. Zet deze op ‘ingeschakeld‘ (2)

De Sociale Instellingen aanzetten

‘Sociaal’ instellingen van Yoast SEO

Om vervolgens de Sociale Instellingen aan te zetten, ga je naar je WordPress Dashboard, klik je op SEO en vervolgens op Sociaal (1).

Zet vervolgens de optie ‘Open-Graph’-metadata toevoegen op ingeschakeld (2).

Je kunt op deze pagina ook een afbeelding instellen die standaard op Facebook moet worden getoond als Yoast geen afbeeldingen op je bericht of pagina kan vinden (3). Het is een goed idee om hier een algemene afbeelding in te stellen.

Tot slot kun je ook je Facebook-app-id instellen. Dat kan heel handig zijn, met name als je statistieken en dergelijke bij wilt houden. Als je hier meer over wilt weten, verwijs ik je naar de uitgebreide kennisbank van Yoast SEO.

Stap 3. Instellen hoe je je pagina of bericht wilt tonen op Facebook

Facebook instellingen voor je bericht in Yoast SEO
De Facebook instellingen voor je bericht in Yoast SEO

Wanneer je nu een bericht of pagina opent, kun je bij de Yoast SEO instellingen van het bericht ook op het ‘delen’-icoon klikken. In dat venster kun je precies instellen wat er getoond wordt op Facebook.

De verschillende velden spreken voor zich.

Uiteraard is het een goed idee om een aansprekende beschrijving van je artikel of pagina te bedenken. Probeer ook om een pakkende afbeelding te gebruiken. Hierbij is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat deze afbeelding de afmetingen heeft die Facebook aanraadt: 1200 pixels bij 630 pixels.

Vergeet niet om je pagina bij te werken als je deze waardes hebt gewijzigd.

Yoast SEO Premium

Als je Yoast SEO Premium hebt gekocht (€ 69,- per website, per jaar), dan zie je meteen hoe je pagina eruit ziet op Facebook.

Stap 4. Facebook verversen

De gegevens van dit artikel in de Facebook Debugger

Nadat je de Facebookgegevens hebt aangepast, is het belangrijk dat je Facebook laat weten dat je dit hebt gedaan. Facebook bezoekt namelijk maar eens in de zoveel tijd je website en slaat de gevonden gegevens op in zijn database.

Ga hiervoor naar de Sharing Debugger van Facebook. Voer in het veld het volledige adres in van de pagina die je hebt aangepast. In het geval van dit artikel, vul ik dus https://bureauram.nl/hoe-je-er-met-yoast-seo-voor-zorgt-dat-je-berichten-er-perfect-uitzien-op-facebook in.

Klik vervolgens op ‘Debug’. Facebook zal dan direct opnieuw je pagina bezoeken en de nieuwe gegevens ophalen. Ook zie je meteen een weergave van hoe je pagina eruit zal zien op Facebook.

Tot slot

Wanneer je bovenstaande stappen hebt uitgevoerd, weet je zeker dat je berichten en pagina’s weer precies zo op Facebook worden weergeven als jij wilt. Dus met de afbeelding en tekst van jouw keuze.

Je kunt trouwens op dezelfde wijze met Yoast SEO ook de weergave voor Twitter aanpassen.

Vragen? Stel ze gerust in de reacties hieronder.

 

 

Tags: Facebook, SEO en Yoast SEO

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Wekelijks het Bureau RAM Magazine in je mailbox?

Wekelijks het Bureau RAM Magazine in je mailbox?

Iedere week sturen we onze abonnees een magazine met nieuws over WordPress, websites, online leren en conversie. Bovengemiddeld vaak gaat het ook over toegankelijkheid van websites, want dat vinden we belangrijk.

Wil je ook dit Bureau RAM Magazine ontvangen? Schrijf je dan in door op de knop hieronder te klikken. Kost niks, en als je het niets vindt, kun je je ook weer met één klik uitschrijven.

rick-profiel-2-500x500

Over de schrijver

Rick Heijster

Heb je er ook zo’n hekel aan als je webbouwer allerlei onbegrijpelijke technische termen begint te roepen? Daar ben jij toch helemaal niet mee bezig? Daar huur je juist iemand voor in.

Wij kunnen uitstekend de vertaalslag maken tussen ‘technische taal’ en ‘gewone mensen taal’.

Met ons bedrijf Bureau RAM ontwerpen, bouwen en beheren we al sinds 2006 websites voor een grote variëteit aan klanten. We werken al jaren samen met trainers en coaches uit diverse vakgebieden. Daardoor kennen de wereld van trainers en coaches. We weten wat er speelt en wat belangrijk is. De meeste verzoeken hebben we al eens eerder voorbij zien komen.

Ook interessant:

Handleidingen & Tips
Rick Heijster

Het hoe en waarom van redirects

Als je een pagina op je website verwijdert of verplaatst, is het superbelangrijk om een redirect in te stellen. Hoewel dit misschien een klein detail lijkt, kan het een grote invloed hebben.

Lees verder »
Scroll naar boven

Download nu gratis dit e-book en leer hoe je je website nog succesvoller maakt

Leer in deze mini-cursus hoe je je website nog succesvoller maakt, te beginnen met dit gratis e-book.  Je kunt je op ieder moment met één klik weer uitschrijven.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Ik heb ook een hekel aan SPAM en ik ga zorgvuldig om met je e-mailadres. Naast het e-book, stuur ik je periodiek een e-mail met tips. Als je dat niet wilt, of als je van gedachten verandert, kun je je eenvoudig met één klik afmelden. Mijn privacybeleid vind je hier