Iedereen heeft wel eens een beperking

Iedereen heeft wel eens een beperking

Rick Heijster
Toegankelijke websites

Toegangelijkheid van websites. Of met de Engelse term: accessibility. Als je het daar over hebt, denken mensen dat het gaat om bezoekers die blind, slechtziend, kleurenblind of doof zijn.

Dat is in de basis niet onjuist. Veel toegankelijkheid-tests richten zich op (kleur)contrast en screenreaders, en of je website geschikt is voor deze speciale software. Maar er zijn meer beperkingen waar je rekening mee zou mogen houden op je website.

Dank bijvoorbeeld aan mensen met dyslexie. Grote blokken tekst vormen een flinke uitdaging. Of denk aan mensen met ADHD. Als je website een kermis is van bewegende onderdelen, popups en chatbots, dan maak je het hen erg lastig om zich te focussen op de boodschap die over probeert te brengen.

Maar eigenlijk hebben we allemaal een beperking. Niet permanent, gelukkig, maar af en toe. Een paar voorbeelden:

☀️ Als je in de zomer buiten zit, en een website probeert te bekijken op je telefoon, terwijl de zon op je scherm schijnt, dan is die tekst met weinig contrast slecht leesbaar.

💺 Als je ’s avonds laat moe op de bank zit, en informatie probeert op te zoeken terwijl je ook nog je kinderen in de gaten moeten houden, dan kun je die popups er echt even niet meer bij hebben.

🎧 Als je probeert te werken in een drukke trein, en je bent je koptelefoon vergeten, dan kun je het geluid van de video niet aanzetten.

In alle drie deze gevallen zou het zo maar eens kunnen dat de bezoeker afhaakt. Jammer, maar vooral onnodig.

En bovendien: bedrijven die de toegankelijkheid van hun website verbeteren, verdienen meer geld. Verschillende onderzoeken wijzen uit dat websites met aandacht voor toegankelijkheid simpelweg beter converteren. Interesse in deze onderzoeken? Lees hierhier en hier.

Dat lijkt me een een klassieke win-win situatie. Dus waar wachten we nog op?

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Wekelijks het Bureau RAM Magazine in je mailbox?

Wekelijks het Bureau RAM Magazine in je mailbox?

Iedere week sturen we onze abonnees een magazine met nieuws over WordPress, websites, online leren en conversie. Bovengemiddeld vaak gaat het ook over toegankelijkheid van websites, want dat vinden we belangrijk.

Wil je ook dit Bureau RAM Magazine ontvangen? Schrijf je dan in door op de knop hieronder te klikken. Kost niks, en als je het niets vindt, kun je je ook weer met één klik uitschrijven.

rick-profiel-2-500x500

Over de schrijver

Rick Heijster

Heb je er ook zo’n hekel aan als je webbouwer allerlei onbegrijpelijke technische termen begint te roepen? Daar ben jij toch helemaal niet mee bezig? Daar huur je juist iemand voor in.

Wij kunnen uitstekend de vertaalslag maken tussen ‘technische taal’ en ‘gewone mensen taal’.

Met ons bedrijf Bureau RAM ontwerpen, bouwen en beheren we al sinds 2006 websites voor een grote variëteit aan klanten. We werken al jaren samen met trainers en coaches uit diverse vakgebieden. Daardoor kennen de wereld van trainers en coaches. We weten wat er speelt en wat belangrijk is. De meeste verzoeken hebben we al eens eerder voorbij zien komen.

Ook interessant:

Scroll naar boven

Download nu gratis dit e-book en leer hoe je je website nog succesvoller maakt

Leer in deze mini-cursus hoe je je website nog succesvoller maakt, te beginnen met dit gratis e-book.  Je kunt je op ieder moment met één klik weer uitschrijven.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Ik heb ook een hekel aan SPAM en ik ga zorgvuldig om met je e-mailadres. Naast het e-book, stuur ik je periodiek een e-mail met tips. Als je dat niet wilt, of als je van gedachten verandert, kun je je eenvoudig met één klik afmelden. Mijn privacybeleid vind je hier