Altijd op zoek naar het perfecte evenwicht

Altijd op zoek naar het perfecte evenwicht

Bij het ontwikkelen van een website sta je voor een uitdagende taak. Je moet een balans vinden tussen verschillende, soms tegenstrijdige, doelen. Hoe zorg je ervoor dat je website er niet alleen prachtig uitziet, maar ook toegankelijk is, hoog scoort in zoekmachines en bezoekers omzet in klanten? Dit is de balanceeract die het verschil maakt tussen prima websites en uitstekende websites.

Esthetiek: meer dan alleen mooi

Esthetiek gaat niet alleen over het mooi maken van je website. Het gaat over het creëren van een eerste indruk die blijft hangen, die jouw merkidentiteit weerspiegelt. Maar pas op, het is makkelijk om hierin door te slaan. Een te druk design kan afleiden van je boodschap en je bezoekers overweldigen.

Design: functionaliteit ontmoet vorm

Design is waar esthetiek en functionaliteit samenkomen. Een goed ontwerp leidt je bezoeker intuïtief door je website, met duidelijke call-to-actions en een gebruiksvriendelijke interface. Maar vergeet niet, wat er goed uitziet op desktop, moet ook soepel werken op mobiel. Responsive design is geen optie meer; het is een must.

Toegankelijkheid: voor iedereen

Toegankelijkheid is essentieel. Je website moet bruikbaar zijn voor iedereen, inclusief mensen met een beperking. Dan gaat het niet alleen over het gebruik van voldoende contrast en het ondersteunen van screenreaders. Denk ook aan gebruikers die tijdelijk beperkt zijn, zoals de bezoeker die in de zon zit en je website op zijn mobiel probeert te lezen.

SEO: gevonden worden

Wat heeft het voor zin om een prachtige, toegankelijke website te hebben als niemand hem kan vinden? SEO (zoekmachineoptimalisatie) zorgt ervoor dat je website zichtbaar is in de zoekresultaten. Dit betekent het optimaliseren van je content, zorgen voor snelle laadtijden en een mobielvriendelijke website.

Conversie: het einddoel

Uiteindelijk wil je dat bezoekers actie ondernemen op je website, of dat nu het kopen van een product is, het inschrijven voor een nieuwsbrief of het aanvragen van een offerte. Een goede balans tussen esthetiek, design, toegankelijkheid en SEO leidt tot een hogere conversie. Elk element moet met dit doel in gedachten worden ontworpen.

De Balans

De balans zoeken tussen esthetiek, design, toegankelijkheid, SEO en conversie is een voortdurende uitdaging. Het vereist dat je prioriteiten stelt en compromissen sluit.

  • Je wilt graag meer afbeeldingen tonen, maar dat past niet goed op de pagina. En een slider is echt geen goed idee
  • Voor de conversie is het beter als de knop een opvallende, felle kleur heeft. Maar dat past eigenlijk niet goed in het design
  • Je wilt woorden in een tekst extra onder de aandacht brengen met vette en cursieve tekst, maar voor mensen met dyslexie is dat niet prettig.
  • Je hebt een mooie tekst geschreven, maar voor SEO zou de tekst eigenlijk net anders moeten zijn.

Soms valt de beslissing meer uit in het voordeel van het design, en de andere keer weer in het voordeel van toegankelijkheid. En dat is prima. Ik zal nooit zeggen dat alles moet wijken voor het een, of voor het ander.

Juist niet. Door hier steeds goed over na te denken, breng je deze elementen in harmonie. En daarmee creëer je een website die niet alleen mooi is, maar ook functioneel, toegankelijk, vindbaar en effectief in het omzetten van bezoekers in klanten. En is dat niet waar het allemaal om draait?

Wil je meer lezen? Of wil je met ons in gesprek?

We schreven al vaker over deze verschillende aspecten van een goede website. Vind je dat interessant? Lees dan hier verder:

Deze pagina’s mogen niet ontbreken op je website

11 dingen die misgaan op website

Is jouw website toegankelijk voor mensen met dyslexie?

Een goed Over mij-pagina gaat helemaal niet over jou

5 tips voor testimonials die je conversie verhogen

Wil je met ons in gesprek? Graag! Plan een helemaal vrijblijvende kennismaking. Tot snel!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Wekelijks het Bureau RAM Magazine in je mailbox?

Wekelijks het Bureau RAM Magazine in je mailbox?

Iedere week sturen we onze abonnees een magazine met nieuws over WordPress, websites, online leren en conversie. Bovengemiddeld vaak gaat het ook over toegankelijkheid van websites, want dat vinden we belangrijk.

Wil je ook dit Bureau RAM Magazine ontvangen? Schrijf je dan in door op de knop hieronder te klikken. Kost niks, en als je het niets vindt, kun je je ook weer met één klik uitschrijven.

rick-profiel-2-500x500

Over de schrijver

Rick Heijster

Heb je er ook zo’n hekel aan als je webbouwer allerlei onbegrijpelijke technische termen begint te roepen? Daar ben jij toch helemaal niet mee bezig? Daar huur je juist iemand voor in.

Wij kunnen uitstekend de vertaalslag maken tussen ‘technische taal’ en ‘gewone mensen taal’.

Met ons bedrijf Bureau RAM ontwerpen, bouwen en beheren we al sinds 2006 websites voor een grote variëteit aan klanten. We werken al jaren samen met trainers en coaches uit diverse vakgebieden. Daardoor kennen de wereld van trainers en coaches. We weten wat er speelt en wat belangrijk is. De meeste verzoeken hebben we al eens eerder voorbij zien komen.

Ook interessant:

Scroll naar boven

Download nu gratis dit e-book en leer hoe je je website nog succesvoller maakt

Leer in deze mini-cursus hoe je je website nog succesvoller maakt, te beginnen met dit gratis e-book.  Je kunt je op ieder moment met één klik weer uitschrijven.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Ik heb ook een hekel aan SPAM en ik ga zorgvuldig om met je e-mailadres. Naast het e-book, stuur ik je periodiek een e-mail met tips. Als je dat niet wilt, of als je van gedachten verandert, kun je je eenvoudig met één klik afmelden. Mijn privacybeleid vind je hier