Je kunt tegenwoordig niet meer zonder een website. Dit is het visitekaartje van je bedrijf, maar meestal ook een manier om je product of dienst te verkopen en klanten aan je te binden. Ontzettend belangrijk dat je geen kansen laat liggen om je website te verbeteren. Hieronder vind je 11 belangrijke dingen die misgaan op websites. Heb je hierna nog vragen of hulp nodig? Vraag dan gerust een gratis adviesgesprek aan.
Inhoud
1. Je website niet optimaliseren voor mobiel
Browsen met mobiele apparaten is niet meer weg te denken. Je kunt zelfs zeggen dat een apparaat zoals een mobiele telefoon steeds meer de functie van je laptop of PC gaat overnemen. Superbelangrijk dus dat een website ook goed laadt en wordt weergegeven op bijvoorbeeld je mobiele telefoon. En vergeet ook niet dat je website goed bediend moet kunnen worden door een touchscreen.
2. Geen goede eerste indruk maken met je website
Je hebt maar één kans om een goede eerste indruk achter te laten. En op je website duurt die kans maar 3 seconden. Wat de bezoekers van je website als eerste zien op je website is dus bepalend of ze op je website blijven of weer vertrekken. Verplaats je eens in iemand die nog niets weet van je bedrijf. Kun je direct deze drie vragen beantwoorden?
- Waar ben ik?
- Wat hebben ze hier?
- Wat maakt dit bedrijf uniek?
3. Geen testimonials op je website zetten
Wat is betere reclame dan een testimonial van een tevreden klant? Een goede testimonial wekt vertrouwen en verhoogt de conversie op je website. Wil je tips over goede testimonials? Lees dan onze blog: “5 tips voor testimonials die je conversie verhogen”.
4. Te lage laadsnelheid van je website
De laadsnelheid van een website is belangrijk voor een goede gebruikerservaring. 53% van de gebruikers haakt af wanneer het laden van de pagina langer dan 3 seconden duurt. Dat zijn potentiële klanten die al afhaken nog voor ze je website hebben gezien! Maar ook zoekmachines houden rekening met de laadtijd van je website. Een snelle website zal dus hoger in de zoekresultaten worden weergegeven.
5. Je ‘over mij-pagina’ over jezelf laten gaan
Aandacht besteden aan de over mij-pagina brengt heel veel voordelen met zich mee. Want waarom zou jouw klant zaken met je doen, als ze niet eens weten wie je bent?
De over mij-pagina is vaak de meest verwaarloosde, maar ook meest bezochte pagina op je site. Alleen hier lezen klanten wie je bent, wat je kunt en beoordelen ze of je betrouwbaar bent. Juist dat maakt de over mij-pagina ontzettend krachtig. Zonde dus als je daar geen gebruik van maakt.
Een goede over mij-pagina zou moeten gaan over de voordelen voor jouw klanten, dan over jou specifiek. Deze pagina is dé kans om uit te leggen hoe jij de oplossing bent voor het probleem van jouw klant. Is je over mij-pagina eigenlijk alleen een korte samenvatting over je bedrijf? Tijd voor een herschrijfronde! Voordat je begint, lees ook vooral: “Een goede over mij-pagina gaat niet over jou!”.
6. Geen structuur hebben op je website
Naarmate een website groeit en er dus ook flink meer content op staat bestaat het risico dat je structuur van je website rommelig wordt. Je wilt dat de bezoekers van je website makkelijk vinden waar ze naar op zoek zijn. Een goed doordachte structuur kan hiervoor zorgen.
En niet onbelangrijk, een goede websitestructuur zorgt ervoor dat zoekmachines je website makkelijk kunnen doorzoeken. Dit zorgt er dan ook weer voor dat je website eerder getoond worden in de zoekresultaten.
7. Bewegend beeld gebruiken in je design
Het lijkt misschien mooi en flitsend om bewegend beeld op je website te gebruiken. Denk dan aan sliders of filmpjes die automatisch afspelen. Bewegend beeld trekt de aandacht en dat wil je toch, zou je denken. Maar vaak leidt het vooral af zonder iets toe te voegen. Je bezoeker wordt naar het bewegend beeld getrokken en je verliest je kans om je boodschap over te brengen. Je moet je daarom sterk afvragen of die bewegende beelden wel echt iets toevoegen op je website. En dat is eigenlijk nooit het geval.
8. Onleesbare teksten plaatsen
Grote lappen tekst, lange zinnen en onbegrijpelijk jargon. Dat zijn allemaal ingrediënten om je bezoekers af te laten haken. Zo’n tekst nodigt namelijk helemaal niet uit om te gaan lezen. Gebruik liever korte zinnen en splits de tekst op door tussenkoppen te gebruiken. Verdiep je ook in je doelgroep. Voor wie maak je de tekst en wat voor ‘type’ lezers zijn dat? Hierbij moet je rekening houden met het leesniveau van je bezoeker. Maar houd ook zeker rekening met de leesbaarheid voor dyslecten. We schreven hier al eerder een blog over: “Is jouw website toegankelijk voor mensen met dyslexie?”.
9. Het woord ‘nieuwsbrief’ gebruiken
Er zijn verschillende manieren om klanten aan je te binden. Een mooie manier is e-mailmarketing. Bezoekers van je website laten hun e-mailadres achter op je website. Vaak wordt dit een nieuwsbrief genoemd. Doe dit niet! Een nieuwsbrief heeft een saai imago. En jij bent niet saai. Verleid je bezoekers, vertel ze wat ze kunnen verwachten en wat voor interessante, waardevolle informatie je ze gaat sturen. Bijvoorbeeld: “Altijd de beste tips” of “Mis niets van”. Of doe een leuk aanbod: Korting op een volgende aankoop of een gratis download voor een e-book.
10. Geen Call to action gebruiken
Wat is een call to action eigenlijk? Een call to action is bedoeld om bezoekers door je website te leiden of iets te laten doen. Dit kan door een knop of afbeelding te plaatsen waar bezoekers op kunnen klikken om je product te kopen, meer informatie te krijgen of contact met je op te nemen. In het geval van een webshop is een voorbeeld van een call to action heel duidelijk de knop “koop nu” of “leg in mijn winkelmandje”. Maar op eigenlijk alle soorten websites zou een call to action terug moeten komen. Hiermee voorkom je dat je bezoeker na het bekijken van een pagina geen idee heeft wat hij nu moet doen en de website verlaat.
11. Je website niet regelmatig bijwerken
Veel te vaak zien we dat er veel tijd en energie gestoken wordt in het maken van een website. Dit wordt groots aangepakt met als hoogtepunt de lancering. Daarna wordt het stil. Ontzettend zonde! Alleen het hebben van een website en dus online aanwezig zijn is niet genoeg. Je doet er goed aan om regelmatig content toe te voegen. Maar ook om in de gaten te houden hoe je bezoekers je website gebruiken. Welke pagina’s zijn populair en welke routes worden vaak gevolgd. Door een tool als Google Analytics te gebruiken krijg je hierin meer inzicht.
Maar ook achter de schermen moet je website worden onderhouden. Je wilt natuurlijk dat je website veilig en stabiel blijft. Als je niet goed voor je website zorgt, loop je het risico dat je offline gaat en je belangrijke gegevens verliest. Meer lezen? Kijk ook eens in onze blog: “Waarom je het onderhoud van je WordPress-website niet zelf zou moeten doen”.
Meer weten?
Is er voor jouw website nog ruimte voor verbetering, maar kom je er zelf niet helemaal uit? Ik hielp al vele trainers en coaches met hun ideale website. Plan nu een persoonlijk vrijblijvend adviesgesprek in voor meer informatie over jouw situatie en mogelijkheden. Heb je andere vragen over de diensten van Bureau RAM? Neem ook dan gerust contact op.