Wat jouw klant gemeen heeft met mijn hond Waffel

Wat jouw klant gemeen heeft met mijn hond Waffel

Rick Heijster
Conversie

Op de foto hierboven zie je onze hond. Ze heet Waffel. Waffel is een lieverd. Maar ze is wel koppig. Je kunt haar smeken, bevelen of lief aankijken, maar meestal kijkt ze gewoon terug. Onbewogen. Tot je één van haar toverwoorden noemt: etensnackbuiten of Yoko (haar favoriete hondenvriendin). Dan schiet ze overeind, alsof ze net een espresso op heeft.

Ze hoort me dus prima, maar ze luistert alleen als het haar iets oplevert.

Mensen zijn precies zo. Ook je websitebezoekers.

De holle klank van marketingtaal

Veel websites staan vol met zinnen die vooral bedoeld lijken om professioneel te klinken:

  • “Wij maken het verschil in onze markt.”
  • “Met onze innovatieve oplossingen helpen wij onze klanten vooruit.”
  • “Onze passie is jouw succes.”

Het leest als ruis. Niemand weet wat je bedoelt, en iedereen zegt hetzelfde.

Dat soort teksten zijn als hondencommando’s zonder betekenis. Jouw bezoeker hoort ze wel, maar ze komen niet aan. Er zit geen emotie in, geen herkenning, geen reden om te blijven luisteren.

Taal die mensen wél raakt

Goede teksten klinken niet bedacht, maar echt. Ze gebruiken de woorden die je publiek zelf zou zeggen. Geen marketingwoorden, maar mensentaal.

Als je gehoord wilt worden, moet je beginnen met luisteren.

Hoe praat je klant over zijn probleem? Welke woorden gebruikt hij als hij iets uitlegt? Dat zijn de woorden die je op je website nodig hebt.

Het vraagt aandacht, maar het loont. Want zodra mensen zichzelf herkennen in wat je schrijft, verandert hun houding. Van vluchtige bezoeker naar geïnteresseerde luisteraar.

Luisteren is schrijven

Wie schrijft om te overtuigen, moet eerst leren luisteren. Luisteren naar de taal van je klant.

Het verschil tussen “innovatieve oplossingen” en “eindelijk geen gedoe meer” is het verschil tussen genegeerd worden en gehoord worden.

Dus ja, Waffel luistert niet naar alles wat ik zeg. En misschien luistert jouw bezoeker ook niet naar wat jij zegt op je website. Maar als je de juiste woorden weet te vinden, spitst iedereen ineens de oren. Zelfs een eigenwijze hond.

Keertje praten? Dan vertel ik je graag hoe je de ruis op je website vervangt door taal die wel overtuigt.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Wekelijks het Bureau RAM Magazine in je mailbox?

Wekelijks het Bureau RAM Magazine in je mailbox?

Iedere week sturen we onze abonnees een magazine met nieuws over WordPress, websites, online leren en conversie. Bovengemiddeld vaak gaat het ook over toegankelijkheid van websites, want dat vinden we belangrijk.

Wil je ook dit Bureau RAM Magazine ontvangen? Schrijf je dan in door op de knop hieronder te klikken. Kost niks, en als je het niets vindt, kun je je ook weer met één klik uitschrijven.

rick-profiel-2-500x500

Over de schrijver

Rick Heijster

Heb je er ook zo’n hekel aan als je webbouwer allerlei onbegrijpelijke technische termen begint te roepen? Daar ben jij toch helemaal niet mee bezig? Daar huur je juist iemand voor in.

Wij kunnen uitstekend de vertaalslag maken tussen ‘technische taal’ en ‘gewone mensen taal’.

Met ons bedrijf Bureau RAM ontwerpen, bouwen en beheren we al sinds 2006 websites voor een grote variëteit aan klanten. We werken al jaren samen met trainers en coaches uit diverse vakgebieden. Daardoor kennen de wereld van trainers en coaches. We weten wat er speelt en wat belangrijk is. De meeste verzoeken hebben we al eens eerder voorbij zien komen.

Ook interessant:

Scroll naar boven

Meer van dit soort artikelen in je mailbox?

Bureau RAM Magazine: boordevol slimme tips over WordPress, websites, conversie en ja—ook toegankelijkheid.

Niet te lang, niet te moeilijk, wél altijd relevant.

👇 Meld je gratis aan. Uitschrijven kan net zo makkelijk.

Download nu gratis dit e-book en leer hoe je je website nog succesvoller maakt

Leer in deze mini-cursus hoe je je website nog succesvoller maakt, te beginnen met dit gratis e-book.  Je kunt je op ieder moment met één klik weer uitschrijven.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Naam

Ik heb ook een hekel aan SPAM en ik ga zorgvuldig om met je e-mailadres. Naast het e-book, stuur ik je periodiek een e-mail met tips. Als je dat niet wilt, of als je van gedachten verandert, kun je je eenvoudig met één klik afmelden. Mijn privacybeleid vind je hier