Honderd weken geleden besloot ik mezelf een ritme op te leggen. Elke week een nieuwsbrief, genaamd ‘Bureau RAM Magazine’. Niet af en toe, niet wanneer het uitkwam. Gewoon, elke week. Dat klinkt streng, maar het gaf juist rust. Een afspraak die niet onderhandelbaar was.
Vakanties maakten het spannend. Een kwestie van vooruit werken. Ik wist dat mijn lezers op donderdagochtend om half tien iets zouden verwachten. Eén keer was ik te laat. Kreeg ik meteen een reminder. Voelde eigenlijk wel erg goed. De afwezigheid werd dus opgemerkt. 🙂
Die druk werkte trouwens verrassend goed. Het dwong me om helder te denken en niet te blijven peuteren aan zinnen die allang oké waren.
En dan mijn hoofd. Daar draait altijd een soort bandrecordertje mee. Tijdens een gesprek gebeurt het ineens: dit is een onderwerp.
Klanten die iets vragen. Een fout die ik zelf maakte. Een discussie die blijft kleven. Vaak denk ik later: gelukkig liep dat bandje op de achtergrond mee, anders was ik het alweer vergeten. Dat constante zoeken naar haakjes maakt het schrijven licht. Je hoeft minder te verzinnen, je hoeft alleen op te letten.
Wil jij ook het Bureau RAM Magazine iedere week in je mailbox? Dat kan!
De 10 meest gelezen nieuwsbrieven
Toen ik mijn honderdste Bureau RAM Magazine aan het schrijven was, heb ik mijn statistieken doorgespit. Sommige stukken leverden tientallen reacties op. Er zaten zelfs artikelen tussen waarvan ik dacht dat niemand erop zou klikken, maar die toch een hoog leespercentage hadden.
Ik heb de tien meest gelezen artikelen verzameld in één blogpagina, inclusief een korte notitie per artikel. Grappig: als het over dieren gaat, wordt de nieuwsbrief altijd goed gelezen!
1: Bureau RAM Magazine #91 – Wat jouw klant gemeen heeft met mijn hond Waffel
In deze editie schreef ik over hoe mijn hond Waffel mij compleet kan negeren als ik haar een opdracht geef. Maar als ik iets zeg wat haar echt interesseert, is ze één en al oor. En dat geldt ook voor je klant. Stop met holle marketingtaal, maar zoek uit waar je klant écht wil horen.
2: Bureau RAM Magazine #89 – Toegankelijkheid klinkt saai… maar als je het goed doet, voelt het als vijf sterren
Veel mensen vinden toegankelijkheid bij websites een saai onderwerp. Snap ik ook wel. Maar vergeet niet dat een toegankelijkheid eigenlijk niet gaat over beperkingen. Het gaat over gemak, comfort en een vlekkeloze ervaring. Precies dat wat klanten verwachten van een premium merk.
3: Bureau RAM Magazine #5 – Risico’s van gratis afbeeldingen: let op voor Copyright Trolls 🧌
Het is verleidelijk om mooie plaatjes te gebruiken die je online vindt op websites als Unsplash, Pixabay en Freepik. Maar zorg er wel voor dat je je bewust bent an de risico’s en valkuilen van gratis afbeeldingen.
4: Bureau RAM Magazine #3 – Iedereen heeft wel eens een beperking
Over waarom toegankelijkheid niet alleen gaat over regels en checklists, maar over echte mensen in echte situaties. En waarom een website die rust en duidelijkheid biedt, simpelweg beter converteert.
5: Bureau RAM Magazine #58 – Hoe je bezoekers afhaken door keuzestress
Over hoe mensen zeggen dat ze graag veel keuze hebben, maar dat dat eigenlijk helemaal niet waar is. Een overdaad aan keuzes laat je conversieratio kelderen. Hou het simpel en duidelijk.
6: Bureau RAM Magazine #16 – Altijd iets om over te schrijven: They Ask, You Answer
Een blog is en blijft een bron van verkeer naar je website. Maar waar moet je iedere keer over schrijven? In deze nieuwsbrief laat ik je het boek ‘They ask, you answer’ zien. Leestip!
7: Bureau RAM Magazine #94 – Ook goede samenwerkingen eindigen soms, en dat is oké
In deze nieuwsbrief schreef ik over een samenwerking met een klant die stopte. Niet omdat we het niet goed hadden gedaan, maar omdat ze een frisse wind wil. Ik baal daar oprecht van, nog steeds een beetje. Maar toch kijken we met dankbaarheid terug op onze samenwerking.
8: Bureau RAM Magazine #84 – Stop met features, vertel over futures (vraag maar aan Bertha)
Over stoppen met praten over de kenmerken van je aanbod, maar vooral over de voordelen. Welk probleem los je op? Welke pijn haal je weg?
9: Bureau RAM Magazine #51 – Staat er nog “© 2024” onder jouw website?
Een persoonlijke ergernis: een website waar nog © 2024 in de footer staat. Ik schrijf hoe het nou eigenlijk hoort met het copyright-tekentje, en hoe je dit eenvoudig kunt oplossen.
10: Bureau RAM Magazine #74 – 📸 Laat je fotograferen als professional – 5 tips om alles uit je shoot te halen
Ik schreef deze nieuwsbrief in de week dat we zelf een shoot hadden voor nieuwe foto’s. Over dat het belangrijk is dat je er ook aan denkt hoe je de foto’s op je website wilt gaan gebruiken.
