Ik voer natuurlijk regelmatig gesprekken met (potentiële) klanten over het maken van websites. Ik heb gemerkt dat in die gesprekken eigenlijk altijd dezelfde vragen terugkomen.
Als jij op zoekt bent naar een nieuwe website, dan is de kans groot dat je ook met een of meerdere van deze vragen zit. Ik hoop dat ik met deze blog de meeste algemene vragen al voor je kan beantwoorden, zodat we tijdens onze gesprekken meer aandacht kunnen besteden aan de onderwerpen die uniek zijn voor jouw bedrijf of website.
Daar gaan we!
Inhoud
Hoeveel kost een website?
De prijs van een website is meestal een van de meest bepalende factoren bij de keuze voor een webontwikkelaar.
Het is lastig om een vaste prijs te koppelen aan een maatwerkwebsite. Net als bij de aankoop van bijvoorbeeld een huis zijn er geen ‘vaste’ prijzen voor websites. Het hangt, onder andere, af van welke functionaliteiten je website moet hebben en hoeveel verschillende soorten pagina’s er gemaakt moeten worden.
Bij de meeste websites die ik maak, gaat het om een website met ongeveer 8 tot 10 pagina’s. Denk dan aan de homepage, een ‘Over ons’-pagina, een contact-pagina en meerdere pagina’s met informatie over verschillende producten. Vaak voeg ik ook een blog toe en zorg ik voor koppelingen met bijvoorbeeld een dienst voor nieuwsbrieven. De prijs voor zo’n website ligt meestal tussen de € 3.000 en € 4.500, maar is voor een belangrijk deel afhankelijk van wat je wilt doen met je website.
Omdat ik me realiseer dat veel starters niet even paar duizend euro over hebben om te investeren in een website, bied ik ook een “one page”-website aan. Zoals de naam al zegt, bestaat deze website uit één pagina, met informatie over je bedrijf en onderaan een contactformulier. Deze website is vooral geschikt voor bedrijven die vooral een ‘online aanwezigheid’ willen hebben. Je krijgt een schaalbaar systeem, wat je vervolgens zelf naar wens kunt uitbreiden. De prijs voor zo’n website begint rond de € 750.
Over de prijs van een online leeromgeving kan ik je een heel duidelijk antwoord geven. Die kost € 1647. Voor die prijs krijg je een online leeromgeving in jouw huisstijl, die helemaal is geoptimaliseerd voor klantvriendelijkheid en intuïtiviteit. Meer info over wat er in mijn online leeromgeving zit en wat je er allemaal bij krijgt, vind je op de detailpagina van Online Leeromgevingen.
Houd er rekening mee dat er terugkerende kosten verbonden zijn aan een website. Denk daarbij aan hosting, de domeinregistratie en in sommige gevallen licentiekosten voor de software die we voor je website gebruiken. Naast de kosten moet je ook rekening houden met de tijd die nodig is om je website up-to-date te houden, te beveiligen, te back-uppen en online te houden.
Voor veel van deze werkzaamheden maken de meeste van mijn klanten gebruik van mijn WordPress Super Service, zodat ze daar zelf niet mee bezig moeten zijn.
- Meer informatie over maatwerk websites
- Meer informatie over Online Leeromgevingen
- Meer informatie over WordPress Super Service
Hoe lang duurt het voordat mijn website klaar is?
Een online leeromgeving kan in zo’n 2 tot 3 weken worden opgeleverd.
Gemiddeld duurt een project voor een maatwerkwebsite ongeveer 6 tot 8 weken, maar dat kan variëren.
In de loop van de tijd heb ik een stappenplan opgesteld, om het project op te splitsen in fases. Dit stappenplan helpt ons om op koers te blijven, continu vooruitgang te boeken en voorkomt dat we dingen vergeten, waardoor we terug moeten gaan en dingen opnieuw moeten doen.
De twee grootste factoren die de doorlooptijd van je project bepalen, zijn het maken van het ontwerp en het verzamelen van de inhoud van je website. Het ontwerpen van je website is een creatief proces. Vaak zitten we al snel op het goede spoor, maar soms duurt dat iets langer.
Als we alle nieuwe inhoud voor je website nog moeten opstellen, bijvoorbeeld omdat dit de eerste keer is dat je een website maakt, kan dat proces alleen al weken duren. Bij websites waar de inhoud al aanwezig is, is de doorlooptijd van het project meestal een stuk korter.
Als je vooraf een duidelijk plan hebt over wat er op je website moet komen te staan, komt dat zeker de doorlooptijd van het project ten goede.
Hoe zorg ik ervoor dat mijn website up-to-date blijft?
De meest succesvolle websites zijn websites die up-to-date zijn. En dat is niet alleen belangrijk voor je bezoekers. Google (en alle andere zoekmachines) houden van websites die vaak worden bijgewerkt en hebben de neiging om ‘actieve websites’ hoger te zetten in de zoekresultaten.
Ik bouw websites met WordPress. WordPress is het meest populaire platform voor het bouwen van websites wat er bestaat.
Ik zorg ervoor dat je website wordt zo gebouwd dat je hem gemakkelijk kunt bewerken. Ik laat je graag zien hoe alles werkt in een uitgebreide rondleiding.
Je kunt natuurlijk ook mij inschakelen om de inhoud van je website up-to-date te houden. Voor losse klussen bied ik strippenkaarten aan, waarbij je de werkzaamheden per minuut bij me kunt afnemen.
Komt mijn website hoog in Google?
Als je het hebt over het zo hoog mogelijk terug laten komen van een website in zoekmachines, dan heb je het over Search Engine Optimization, of SEO.
Ik zorg er altijd voor dat elke website die ik maak alle basiselementen (zoals de juiste structuur en markup) heeft voor een goede positie in zoekmachines.
Nadat je website is gelanceerd, zal ik je website indienen bij alle grote zoekmachines zoals Google, Yahoo en Bing. Daardoor zullen deze zoekmachines je website opnemen in hun database, zodat ze terugkomen in zoekresultaten.
De positie van je website in zoekresultaten hangt af van honderden factoren, zoals de inhoud van je website, de leeftijd van je website en hoe goed je concurrentie het doet. Een andere heel belangrijke factor, is hoeveel andere websites naar jouw website linken. Google ziet een link naar jouw website namelijk als een bevestiging dat je website de moeite waard is.
Als je al een website hebt die een goede positie in Google heeft, wil je er natuurlijk voor zorgen dat een redesign geen negatieve invloed heeft op je bestaande rankings. Ik zorg er dan voor dat ik de juiste procedures volg om je rankings niet alleen te behouden, maar in de meeste gevallen ook verder te verbeteren.
Wat als je ik je webdesign helemaal niet mooi vind?
Eigenlijk is dit geen vraag die vaak wordt gesteld, maar ik weet zeker dat hij toch vaak in het achterhoofd van mijn klanten zit. Daarom behandel ik hem toch.
Ik maak al een basisontwerp van je website in het offertetraject. Op het moment dat je de uiteindelijke beslissing neemt over of we wel of niet gaan samenwerken, weet je al hoe het eindresultaat er uit gaat zien.
Helemaal aan het begin van het offertetraject stel ik je allerlei vragen om meer te weten te komen over je bedrijf, je merk, je smaak, je branche en, het allerbelangrijkste, je klanten. Samen met mijn designer ontwerpen we vervolgens een website.
Of een ontwerp mooi is of niet is voor iedereen anders. Maar ik weet wel hoe je een ontwerp voor een website moet maken die overtuigend is en die bezoekers verleid om klant bij je te worden.
Tegen de tijd dat we beginnen aan het daadwerkelijk bouwen van je website, hebben we de meeste ontwerpkeuzes samen al gemaakt. Bovendien heb je altijd nog de revisieronde, waarin je punten aan kunt stippen die je wilt laten aanpassen.
Wat moet ik doen met mijn e-mail?
Voordat je een keuze kunt maken uit de honderden e-mailproviders die beschikbaar zijn, moet je eerst beslissen of je een persoonlijk e-mailadres wilt gebruiken, zoals Hotmail of Gmail, of dat je een zakelijke e-mailadres wilt gebruiken die overeenkomt met je domein.
In de meeste gevallen wil je als bedrijf een zakelijk e-mailadres gebruiken, waarbij je gebruik maakt van je domeinnaam. Denk dan bijvoorbeeld aan rick@bureauram.nl, of info@bedrijfsnaam.com.
Als je gebruik wilt maken van zakelijke e-mail, dan zijn daar in de meeste gevallen wel kosten aan verbonden.
De goedkoopste optie is vaak dat je gebruik maakt van e-maildiensten die worden meegeleverd door je host. Toch raad ik je dat af. Deze diensten zijn vaak heel basaal en het maakt het lastiger om over te stappen naar een andere webhost, als je dat in de toekomst ooit wilt.
De duurdere opties, zoals Google Workspace van Google en Office365 van Microsoft, bieden een gebruikersvriendelijke omgeving, waarbij alles voor je geregeld wordt.
Zelf gebruik ik al jaren Google Workspace, omdat ik denk dat het prijskaartje van een paar euro per maand de gemoedsrust meer dan waard is. Ik weet zeker dat ik me nooit zorgen hoef te maken over mails.
Als webbureau lever ik zelf geen ondersteuning voor e-mail. Ik kan je wel helpen om naar de verschillende opties te kijken en te helpen bij het maken van jouw keuze.
Tenslotte
Ik hoop dat ik hier antwoord heb gegeven op de vragen die je had. Heb je nog andere vragen, of wil je een gratis adviesgesprek? Dan nodig ik je van harte uit om in mijn agenda te kijken om een afspraak met me te maken voor een vrijblijvend adviesgesprek.
Ik spreek je snel!