Hoe gebruik je categorieën en tags in WordPress

Hoe gebruik je categorieën en tags in WordPress

Rick Heijster
Handleidingen & Tips

Je hebt een mooi bericht geschreven voor je blog en je muis gaat richting de ‘Publiceren’-knop, maar iets zegt je dat je iets bent vergeten. Oh ja! Je moet nog een categorie kiezen, want anders komt je bericht in het mapje ‘geen categorie’. En als je toch bezig bent, dan voeg je ook maar een paar tags toe.

Maar ja, geen van de categorieën die je al hebt lijken te passen. Wat nu? Het bericht onder ‘overige’ zetten? Da’s ook niks… Een nieuwe categorie bedenken?

Dit is de manier waarop veel bloggers hun categorieën en tags kiezen. En da’s jammer, want op die manier mis je een hoop voordelen van een goede structuur van je blog.

3 redenen waarom het belangrijk is om categorieën en tags te gebruiken

1. Je bezoekers kunnen sneller de weg vinden op je website

De meeste mensen houden van structuur. Een gestructureerde website is daarom prettiger voor bezoekers.

Door de categorieën van je website te bekijken, kunnen je bezoekers snel zien welke berichten interessant voor ze zijn. Bovendien kunnen ze via de categorie-pagina’s snel alle berichten op je blog vinden over een bepaald onderwerp.

2. Je bezoekers blijven langer hangen op je website

Via je categoriepagina zullen bezoekers meer berichten op je website lezen. Als je er bovendien voor zorgt dat je ‘gerelateerde berichten’ bij je bericht toont, kunnen je bezoekers meteen verder lezen. Een veelgebruikte plugin om gerelateerde berichten te tonen is Yet Another Related Posts Plugin (YARRP).

3. Een goede structuur is goed voor SEO

Een goede structuur van je website kan een serieuze boost zijn voor je SEO. Allereerst zorgen de interne links van je categorieën en tags ervoor dat Google snel door alle inhoud van je website kan gaan, zodat iedere pagina geïndexeerd wordt. Bovendien ziet Google aan de interne links (met je categorieën en tags) waar je website over gaat, zodat je op die trefwoorden beter scoort.

Tot slot ranken categoriepagina’s vaak goed in Google, omdat het betreffende trefwoord (als het goed is) veel voorkomt in de titels en eerste zinnen van de berichten.

Verschillen tussen categorieën en tags

Categorieën

Categorieën zijn voornamelijk bedoeld je om je blogberichten in te delen in groepen. Dit zijn de hoofdonderwerpen van je website. Het is belangrijk om goed na te denken over de categorieën van je website. Hou hierbij je SEO-strategie in gedachten. Op welke trefwoorden wil je op gevonden worden in Google? Dikke kans dat zo’n trefwoord een categorie is voor je website.

Een gemiddeld blog zou tussen de 6 en 10 categorieën moeten hebben. Heb je veel meer categorieën? Bekijk dan eens of je met minder categorieën toe kan. Of misschien gaat je blog wel over teveel verschillende onderwerpen. Voor websites met veel verschillende onderwerpen is het is heel moeilijk om hoog te komen in Google. Bovendien raken je bezoekers misschien snel de weg kwijt.

Tip: je kunt ook sub-categorieën maken, om je blog verder in te delen.

Neem een website met recepten als voorbeeld:

Categorieën zouden kunnen zijn: Franse keuken, Italiaanse keuken, Aziatische keuken, Zuid-Amerikaanse keuken

Sub-categorieën zouden kunnen zijn, bijvoorbeeld onder Italiaanse keuken: Pasta, Anti Pasta, Pizza. Een recept wat je categoriseert onder Pasta valt nu automatisch ook onder Italiaanse keuken

Categorie Archiefpagina

WordPress maakt automatisch voor iedere categorie een Archiefpagina aan. Op deze pagina komen de berichten te staan uit de categorie. Dat is handig voor je bezoekers en handig voor Google.

Je kunt voor iedere categorie ook een omschrijving opgeven. Ga hiervoor naar Berichten -> Categorieën. Wanneer je op een categorie klikt, zie je daar een veld omschrijving. Wanneer je een goed thema hebt, gemaakt door een ontwikkelaar met SEO en het achterhoofd, dan wordt deze omschrijving getoond om de Archiefpagina van deze categorie. Als dat niet zo is, kun in deze blog van Ampercent lezen hoe je dat kunt doen (redelijk technisch, blog is in Engels). Eventueel kan ik dat ook voor je doen. Neem dan even contact met me op.

Tags

Waar categorieën bedoeld zijn op groepen van blogberichten te maken, zijn tags bedoeld om trefwoorden op te geven over de inhoud van het bericht. De trefwoorden kunnen ook de categorieën overstijgen.

Goede tags voor de website met recepten uit mijn voorbeeld hierboven zouden bijvoorbeeld kunnen zijn vegetarisch, salades, biefstuk, voorgerecht, dessert.

Kortom: als je je blog zou vergelijken met een boek, dan zijn de categorieën je hoofdstukken en je tags de trefwoorden in de index, achterin het boek.

Do’s en Don’ts voor Categorieën

Do’s

  • Denk goed over welke categorieën je wilt gaan gebruiken
  • Zorg ervoor dat je blogberichten tot minstens één categorie behoren
  • Gebruik sub-categorieën om complexe categorieën verder onder te verdelen
  • Gebruik duidelijke categorie namen. Vermijd overmatig jargon of volledige zinnen

Don’t

  • Gebruik niet teveel categorieën
  • Gebruik maximaal 2-3 woorden. Gebruik zeker geen hele zinnen.
  • Maak niet een categorie voor een paar blogbericht. Gebruik in dat geval een tag

Do’s en Don’ts voor Tags

Do’s

  • Gebruik tags die (een deel van) je blogbericht goed omschrijven.
  • Gebruik gerust meerdere tags voor je bericht en gebruik ze vooral voor meerdere berichten. Dit helpt voor de ‘gerelateerde berichten’

Don’ts

  • Gebruik geen tags voor maar één blogbericht. Tags zijn vooral bedoeld om berichten aan elkaar te koppelen
  • Vermijd jargon
  • Gebruik trefwoorden, geen hele zinnen
  • Gebruik geen tags met dezelfde naam als een categorie. Dat maakt de boel erg verwarrend, zowel voor je bezoekers als voor Google

Tot slot

Blijf altijd in gedachten houden dat je je website hebt gemaakt voor je bezoekers, niet voor de bots van Google. Wanneer je website gebruikersvriendelijk, duidelijk, gestructureerd en waardevol is, zul je uiteindelijk niet alleen lof krijgen van je bezoekers, maar ook de vruchten plukken in Google.

Zorg ervoor dat je categorieën breed genoeg zijn, maar zeker niet te vaag. Gebruik tags om blogberichten uit verschillende categorieën aan elkaar te koppelen.

Hoe ga jij om met categorieën en tags? Heb je vragen of opmerkingen? Ik hoor het graag in de reacties hieronder!

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Wekelijks het Bureau RAM Magazine in je mailbox?

Wekelijks het Bureau RAM Magazine in je mailbox?

Iedere week sturen we onze abonnees een magazine met nieuws over WordPress, websites, online leren en conversie. Bovengemiddeld vaak gaat het ook over toegankelijkheid van websites, want dat vinden we belangrijk.

Wil je ook dit Bureau RAM Magazine ontvangen? Schrijf je dan in door op de knop hieronder te klikken. Kost niks, en als je het niets vindt, kun je je ook weer met één klik uitschrijven.

rick-profiel-2-500x500

Over de schrijver

Rick Heijster

Heb je er ook zo’n hekel aan als je webbouwer allerlei onbegrijpelijke technische termen begint te roepen? Daar ben jij toch helemaal niet mee bezig? Daar huur je juist iemand voor in.

Wij kunnen uitstekend de vertaalslag maken tussen ‘technische taal’ en ‘gewone mensen taal’.

Met ons bedrijf Bureau RAM ontwerpen, bouwen en beheren we al sinds 2006 websites voor een grote variëteit aan klanten. We werken al jaren samen met trainers en coaches uit diverse vakgebieden. Daardoor kennen de wereld van trainers en coaches. We weten wat er speelt en wat belangrijk is. De meeste verzoeken hebben we al eens eerder voorbij zien komen.

Ook interessant:

Handleidingen & Tips
Rick Heijster

Het hoe en waarom van redirects

Als je een pagina op je website verwijdert of verplaatst, is het superbelangrijk om een redirect in te stellen. Hoewel dit misschien een klein detail lijkt, kan het een grote invloed hebben.

Lees verder »
Scroll naar boven

Download nu gratis dit e-book en leer hoe je je website nog succesvoller maakt

Leer in deze mini-cursus hoe je je website nog succesvoller maakt, te beginnen met dit gratis e-book.  Je kunt je op ieder moment met één klik weer uitschrijven.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Ik heb ook een hekel aan SPAM en ik ga zorgvuldig om met je e-mailadres. Naast het e-book, stuur ik je periodiek een e-mail met tips. Als je dat niet wilt, of als je van gedachten verandert, kun je je eenvoudig met één klik afmelden. Mijn privacybeleid vind je hier