Samenwerken met een webdesign bureau; hoe doe je dat?

Samenwerken met een webdesign bureau; hoe doe je dat?

Rick Heijster
Webdesign

Een webdesign bureau in de arm nemen is best een goed idee. Zo heb je meer tijd voor je noodzakelijke taken en brengt je webdesigner het bedrijf naar een hoger niveau. Maar dat werkt alleen als jullie samenwerking goed verloopt.

Voor de juiste aanpak zie ik jou niet als klant, maar als gelijkwaardige partner. Jouw website is namelijk een integraal onderdeel van je bedrijf. Daar komt een hoop vertrouwen, transparantie en toewijding bij kijken. Niet alleen van mijn kant, maar ook vanuit jou.

Een goede samenwerking met je webdesign bureau is cruciaal voor een gunstig resultaat. Maar samenwerken aan een webdesign project, hoe doe je dat eigenlijk? Hieronder geef ik je daarover graag een aantal tips.

1. Jouw webdesign project in balans: maak iedereen even betrokken!

Zeker bij grotere bedrijven is dit nog weleens een struikelblok. Meerdere personen hebben belang bij jouw webdesign project. Wie laat je dan communiceren met het webdesign bureau? De key is om iedere belanghebbende te betrekken bij het project. Consulteer je al deze mensen, dan weet je zeker dat je geen belangrijke dingen vergeet.

Dat wil niet zeggen dat iedere belanghebbende een plek aan tafel moet krijgen. Zeker niet, het gaat erom dat je vooraf én tijdens het project met deze personen communiceert. Maar pas op: zorg er wel voor dat er slechts één of twee contactpersonen zijn richting het webdesign bureau. Zo voorkom je tegenstrijdige communicatie, of nog erger; tegenstrijdige briefings. Weet je nog niet wie de juiste contactpersoon is? Kies dan in ieder geval voor iemand die beslissingsbevoegd is.

2. Geef jouw webdesign bureau duidelijke feedback

De eerste oplevering is vaak een spannend moment. Jouw nieuwe webdesign kan eindelijk online! Maar dat is meestal nog niet het eindpunt. Om te zorgen dat jouw website perfect bij je past, is waarschijnlijk minstens één revisieronde nodig. Aan jou de taak dus om eerlijke feedback te geven. Hoe duidelijker jouw feedback, hoe beter het uiteindelijke resultaat.

Tips voor succesvolle feedback:

  1. Het allerbelangrijkste: geef feedback vanuit het oogpunt van de doelgroep van je website. Want we maken de website voor de bezoekers.
  2. Vraag om input van collega’s binnen je bedrijf. Misschien hebben zij wel belangrijke verbeterpunten waar jij nog niet aan had gedacht;
  3. Bundel alle feedback en/of input die je hebt in één overzichtelijke samenvatting waarin je de verbeterpunten duidelijk aangeeft;
  4. Maak de feedback zo gedetailleerd en uitgebreid mogelijk;
  5. Zorg voor één geconsolideerde stroom van feedback richting het webdesign bureau. Zo voorkom je onsamenhangende feedback en verschillende contactpersonen die elkaar tegenspreken;
  6. Zeg eerlijk wat je van zaken vindt. Je hoeft echt niet bang te zijn dat we ons gekwetst zullen voelen.
  7. Heb je feedback die je niet heel specifiek kán maken? Ook bijvoorbeeld “deze pagina voelt niet goed” kan erg waardevol zijn. Schroom dus niet om zulke opmerkingen gewoon te delen;
  8. Voeg tot slot voorbeelden toe van hoe je het graag wél ziet. Dat kan bijvoorbeeld een link zijn naar een andere website. Zo begrijpt jouw webbouwer beter wat je bedoelt.

3. Niet over de schutting gooien, maar samenwerken

Succes maken we samen! De projecten waarin ik intensief samenwerk met mijn klant hebben de meest geniale resultaten. Dat geldt ongetwijfeld ook voor jouw website. Tuurlijk, je schakelt onder andere een webdesign bureau in om jezelf tijd te besparen. Toch is ook hier wat inspanning van jouw kant nodig. Ik wil je namelijk als klant leren kennen.

Wat mijn voorkeuren en ideeën zijn, is niet van belang: de nieuwe website moet geheel bij jou en jouw bedrijf passen. Daarom houd ik de lijntjes het liefst kort. Heb ik bijvoorbeeld nieuwe informatie of heb jij wat extra feedback? Dan komt dit snel op de juiste plek terecht.

4. Vertel over jouw wereld en branche

Als webbouwer ben ik bekend met veel verschillende branches. Zo heb ik bijvoorbeeld ruime ervaring in webdesign projecten voor trainers en coaches, maar werkte ik ook al weleens samen met een bedrijf uit de maakindustrie. Toch ben en blijf jij de échte expert binnen je bedrijf of branche. Vertel je webdesign bureau dan ook alles over dat wat in jouw wereld belangrijk is.

Wat zijn de kernwaarden van je bedrijf? Wat maakt je uniek? Wat speelt er momenteel in jouw vakgebied? Aan het begin van een project vraag ik mijn klanten het hemd van het lijf. Hoe meer informatie ik heb, hoe beter het uiteindelijke resultaat! Vertel je webbouwer dus niet alleen over je bedrijf en je branche, maar ook bijvoorbeeld over je klanten, algemene trends en uitdagingen.

5. Vertrouw op de kennis van de professional

Jij weet alles over jouw branche, ik weet alles over websites. Een samenwerking met een webdesign bureau werkt dan ook het beste wanneer jij op die kennis vertrouwt. Ik begrijp het als jij je logo zo groot mogelijk wil maken of wanneer een diashow van foto’s jou mooi lijkt op de site. Toch is het uitvoeren van zulke visies soms geen goed idee.

Ik vertel mijn klanten altijd eerlijk wat we beter wel of niet op de website plaatsen. Natuurlijk wordt het uiteindelijk jouw website en neem jij de eindbeslissing. Toch is het verstandig om de mening van je webbouwer op waarde te schatten. Doe je dat niet, dan kan je wel eens kansen mislopen. Een nét ander design leidt soms al tot een lagere conversie of tragere laadtijd, waardoor je SEO-positie minder goed wordt.

6. Vertrouw niet alleen je webdesign bureau, maar ook het proces

Geen enkel webdesign bureau werkt precies hetzelfde als een andere. Na jarenlange ervaring creëerde jouw webbouwer een eigen proces dat inmiddels goed voor hem of haar werkt. Vertrouw er dan ook op dat je webbouwer weet waar hij of zij mee bezig is.

Begrijp je het proces niet helemaal of wil je meer informatie? Vraag hier dan om. Zelf leg ik mijn proces altijd van tevoren uit aan mijn klanten. Zo weten ze precies welke stappen we gaan doorlopen.

Projecten waarbij we stappen overslaan, leiden uiteindelijk altijd tot een minder goed eindresultaat. Vertrouw dus zeker op het proces! Heb je toch twijfels over bepaalde stappen? Laat dit gerust weten.

Ben je benieuwd welke stappen ik doorloop in een webdesign project? Ik deel mijn proces op in vier fases: onderzoeken, concretiseren, ontwikkelen en lanceren. Wat er per fase exact gebeurt, is afhankelijk van het doel dat jij met jouw website wil bereiken. Heb je hier vragen over of wil je weten wat dit voor jou betekent? Vraag dan een gratis kennismaking aan.

Webdesign project uitbesteden aan Bureau RAM? Vraag een adviesgesprek aan!

Werken met een webdesign bureau voelt in het begin soms onwennig. Je geeft een belangrijk deel van je bedrijf uit handen en wordt overspoeld met nieuwe ideeën. Dat lijkt even overweldigend, maar geen zorgen: bij Bureau RAM nemen we jou mee in iedere stap van het proces.

Voor je het weet zie je allemaal nieuwe mogelijkheden voor je bedrijf. Wil jij dit ook graag ervaren? Laten we onze krachten bundelen richting een nóg betere website! Vraag direct een adviesgesprek aan, dan vertel ik je direct meer.

Beeldrechten: Dylan Gillis.

Tags: feedback, samenwerken en webdesign

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
rick-profiel-2-500x500

Over de schrijver

Rick Heijster

Heb je er ook zo’n hekel aan als je webbouwer allerlei onbegrijpelijke technische termen begint te roepen? Daar ben jij toch helemaal niet mee bezig? Daar huur je juist iemand voor in.

Wij kunnen uitstekend de vertaalslag maken tussen ‘technische taal’ en ‘gewone mensen taal’.

Met ons bedrijf Bureau RAM ontwerpen, bouwen en beheren we al sinds 2006 websites voor een grote variëteit aan klanten. We werken al jaren samen met trainers en coaches uit diverse vakgebieden. Daardoor kennen de wereld van trainers en coaches. We weten wat er speelt en wat belangrijk is. De meeste verzoeken hebben we al eens eerder voorbij zien komen.

Ook interessant:

Scroll naar boven

Download nu gratis dit e-book en leer hoe je je website nog succesvoller maakt

Leer in deze mini-cursus hoe je je website nog succesvoller maakt, te beginnen met dit gratis e-book.  Je kunt je op ieder moment met één klik weer uitschrijven.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Ik heb ook een hekel aan SPAM en ik ga zorgvuldig om met je e-mailadres. Naast het e-book, stuur ik je periodiek een e-mail met tips. Als je dat niet wilt, of als je van gedachten verandert, kun je je eenvoudig met één klik afmelden. Mijn privacybeleid vind je hier