Dit jaar begon meteen met een klapper met de mededeling van Google en Yahoo dat ze (veel) strenger gaan worden over de e-mails die je naar hun klanten stuurt. Zaken die tot nu toe optioneel waren, worden verplicht. Tenminste, als je wilt dat je mails niet geweigerd worden. En de andere aanbieders, zoals Microsoft, zullen waarschijnlijk snel volgen.
Inhoud
Voor wie is dit belangrijk?
Dit is voor jou van toepassing als je meer dan 5.000 marketingmails per dag stuurt naar Gmail- of Yahoo-adressen.
Stuur je minder mails? Dan is dit voor jou een stuk minder dringend, maar toch niet onbelangrijk. Want de kans is groot dat deze regels binnen afzienbare tijd ook doorgevoerd worden voor alle andere e-mails. Dus ook als je minder mails stuurt, maar ook voor gewone e-mails die je in het dagelijks leven stuurt naar je klant.
Dus waar moet je dan aan voldoen?
Je moet ervoor gaan zorgen dat je e-mails volledig ‘geauthenticeerd’ zijn. Concreet betekent dit dat je SPF, DKIM en DMARC goed moet zijn ingesteld. Oké, da’s een flinke stapel afkortingen, die heel technisch klinken. En eerlijk gezegd is het ook redelijk technisch.
Kort uitgelegd:
- Met SPF vertel je aan de wereld welke servers namens jou mails mogen versturen (bijvoorbeeld Google Workspace, ActiveCampaign en Moneybird),
- Met DKIM onderteken je je e-mails met een digitale handtekening. Op die manier kan de ontvanger controleren of de mail echt van jou afkomstig is én dat er niet mee is gerommeld,
- Met DMARC vertel je wat een e-mailprovider (bijvoorbeeld Gmail) moet doen met een e-mail die niet voldoet aan wat je met je SPF en DKIM hebt verteld.
Daarnaast gelden er nog drie regels:
- Je mag alleen nog maar mails sturen vanaf een e-mailadres met een eigen (bedrijfs)domein. Dus niet meer vanaf gmail.com, hotmail.com of jouwprovider.nl,
- De ontvanger moet zich op een eenvoudige manier kunnen afmelden,
- Maximaal van 0,3% van de ontvangers mag jouw mails als Spam markeren.
Drie verschillende soorten e-mail
Er zijn, grofweg, drie verschillende soorten email:
Reguliere e-mail
Dit zijn de ‘gewone’ mails, die je waarschijnlijk dagelijks meerdere verstuurd vanuit je inbox. Iedere mail is doorgaans anders, en is specifiek geschreven voor de ontvanger.
Transactionele e-mail
Dit zijn mails die over het algemeen door je website worden verstuurd. Denk daarbij aan orderbevestigingen, facturen en mails voor vergeten wachtwoorden. Een belangrijk kenmerk is dat deze mails bestemd zijn voor één ontvanger.
Promotionele e-mail
Promotionele e-mails worden verstuurd aan meerdere ontvangers. Dit zijn de nieuwsbrieven, aanbiedingen, uitnodigingen voor evenementen en aankondigingen. Deze mails worden meestal verstuurd met behulp van gespecialiseerde tools en diensten, zoals Autorespond, ActiveCampaign en MailChimp.
En nu?
De eerste stap om ervoor te zorgen dat je e-mails voldoen aan de gevraagde eisen, is meten hoe het er nu voorstaat. En voor dat testen hoef je gelukkig geen mail-expert te zijn.
Twee (gratis) diensten die ik vaak gebruik, zijn Mail-tester.com en Learndmarc.com. Je kunt een mail sturen naar een specifiek adres, waarna zij de mail die ze van je ontvangen testen. Je krijgt vervolgens een uitgebreid rapport, waarin duidelijk staat vermeld wat er beter kan.
Het is belangrijk dat je in de gaten houdt dat de drie soorten e-mails, die ik hierboven beschreef, doorgaans op drie verschillende manieren worden verstuurd. En het is belangrijk dat je tests uitvoert voor alle drie deze soorten e-mails. Een goed testresultaat voor transactionele e-mails, geeft geen enkele garantie voor je reguliere e-mails of je promotionele berichten.
Wat je precies moet doen om ook een 10/10 te halen, kan ik je in deze blog niet vertellen. Maar gelukkig krijg je in de rapporten heel concrete tips en instructies over wat je precies moet aanpassen.
Wat Mail-tester.com (nog) niet checkt, is of je voldoet aan de nieuwe DMARC-richtlijnen. Er wordt alleen gecontroleerd of je een DMARC-instelling hebt, maar als je instelling is ‘We doen niets met DMARC’ dan is dat voor mail-tester.com voldoende. Alleen, voor Google en Yahoo is dat niet voldoende. Zij eisen dat je instructies geeft over waar ze hun meldingen over fouten in SPF en DKIM heen kunnen sturen.
Je kunt die rapporten naar jezelf laten sturen. Dan krijg je iedere keer een mailtje als een van je e-mails niet correct geauthenticeerd kon worden. Die meldingen zijn voor mensen niet heel prettig leesbaar. Daarom kun je die mails ook laten sturen naar diensten die deze meldingen voor je in nette rapporten zetten. Voorbeelden daarvan zijn DMARC Report en DMARC Advisor. Heb je hier hulp bij nodig? Stuur ons dan gerust een bericht. We kunnen je hiermee helpen.
Meer weten over Bureau RAM?
Is er voor jouw website nog ruimte voor verbetering, maar kom je er zelf niet helemaal uit? Ik hielp al vele trainers en coaches met hun ideale website. En bijbehorende hosting. Plan nu een persoonlijk vrijblijvend adviesgesprek in voor meer informatie over jouw situatie en mogelijkheden. Heb je andere vragen over de diensten van Bureau RAM? Neem ook dan gerust contact op.