De milieu-impact van websites

De milieu-impact van websites

Rick Heijster
Duurzaamheid en Hosting

Het internet is tegenwoordig onmisbaar. Websites spelen een hoofdrol in het dagelijkse leven van zowel bedrijven als individuen. Maar wat vaak over het hoofd wordt gezien, is de milieu-impact van onze online activiteiten. Elke keer dat je een website bezoekt, verstuur je gegevens via servers die energie verbruiken. Dit energieverbruik draagt bij aan de CO2-uitstoot, en dus aan de klimaatverandering. Deze week wil ik graag met je bespreken we hoe onze online aanwezigheid de CO2 footprint beïnvloedt en wat we kunnen doen om deze te beperken.

Hoe websites CO₂ uitstoten

Websites lijken misschien onschuldig, maar het draaien van een website vereist veel energie. Deze energie komt voornamelijk van servers die dag en nacht draaien om jouw content beschikbaar te maken. Deze servers staan vaak in datacenters, die veel elektriciteit verbruiken om zowel de servers te laten draaien als om deze te koelen. De meeste datacenters worden aangedreven door fossiele brandstoffen, wat leidt tot een aanzienlijke CO2-uitstoot.

Daarnaast kost het data transporteren over het internet ook energie. Wanneer een gebruiker een website bezoekt, moeten de gegevens van de server naar de gebruiker worden gestuurd via een netwerk van routers en switches, die allemaal energie verbruiken. Hoe meer data een website bevat, hoe groter de impact op het milieu.

De schaal van het probleem

Om een idee te geven van de omvang van de impact: een gemiddelde website produceert ongeveer 1,76 gram CO₂ per keer dat een pagina wordt geladen. Dit lijkt misschien niet veel, maar vermenigvuldig dit met het aantal bezoekers en aantal keer dat een pagina wordt opgevraagd, en je zult zien dat de impact snel oploopt. Grote websites en populaire platforms dragen aanzienlijk bij aan de wereldwijde CO2-uitstoot.

Ter illustratie: de gezamenlijke uitstoot van ‘het internet’ is grofweg net zo groot als de luchtvaart (bron: ovoenergy.com.au)

Wat kun je doen om de milieu-impact te verminderen?

Er zijn verschillende manieren waarop je de CO₂ footprint van je website kunt verkleinen:

  1. Kies voor groene hosting: Veel hostingproviders (ook wij!) bieden tegenwoordig groene hostingopties aan. Deze providers gebruiken hernieuwbare energiebronnen of compenseren hun CO₂-uitstoot door middel van milieuprojecten.
  2. Optimaliseer je website: Door je website te optimaliseren, kun je de hoeveelheid data die verzonden moet worden, verminderen. Dit kan door afbeeldingen te comprimeren, ongebruikte afbeeldingen en plugins te verwijderen en je code te optimaliseren.
  3. Gebruik een content delivery network (CDN): Als je een website hebt die internationaal bezocht wordt, kan een CDN helpen om de afstand die data moet afleggen te verkorten door gebruik te maken van servers die dichter bij de gebruiker staan. Dit vermindert de energie die nodig is voor datatransport.
  4. Minimaliseer videostreaming: Video’s verbruiken veel bandbreedte. Door videostreaming te minimaliseren of door gebruik te maken van efficiëntere videodiensten (bijv. Vimeo of YouTube), kun je de CO₂-uitstoot verminderen.
  5. Bewustzijn creëren: Maak je gebruikers bewust van de impact van hun online activiteiten. Kleine veranderingen in surfgedrag kunnen een groot verschil maken.

Onze inzet voor duurzaamheid

We zijn ons bewust van de milieu-impact van websites. Daarom nemen we maatregelen om onze eigen CO2 footprint te minimaliseren. We maken gebruik van groene hosting en optimaliseren onze websites voortdurend om de energie-efficiëntie te verbeteren. Bij de ontwikkeling van nieuwe websites gebruiken we de nieuwste technieken en ‘best practices’, zodat we ervoor zorgen dat pagina’s zo efficiënt mogelijk inladen. Goed voor de snelheid én voor het milieu.

Tenslotte berekenen we jaarlijks hoeveel CO₂ we hebben uitgestoten met onze bedrijfsactiviteiten. Zowel online als offline. Die CO2-uitstoot compenseren we. En proberen we het volgende jaar natuurlijk te verminderen.

Wil je meer weten over hoe je jouw website duurzamer kunt maken, of wil je eens overleggen over hoe we je daarin kunnen helpen? Neem dan contact met ons op. Samen kunnen we een verschil maken!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Wekelijks het Bureau RAM Magazine in je mailbox?

Wekelijks het Bureau RAM Magazine in je mailbox?

Iedere week sturen we onze abonnees een magazine met nieuws over WordPress, websites, online leren en conversie. Bovengemiddeld vaak gaat het ook over toegankelijkheid van websites, want dat vinden we belangrijk.

Wil je ook dit Bureau RAM Magazine ontvangen? Schrijf je dan in door op de knop hieronder te klikken. Kost niks, en als je het niets vindt, kun je je ook weer met één klik uitschrijven.

rick-profiel-2-500x500

Over de schrijver

Rick Heijster

Heb je er ook zo’n hekel aan als je webbouwer allerlei onbegrijpelijke technische termen begint te roepen? Daar ben jij toch helemaal niet mee bezig? Daar huur je juist iemand voor in.

Wij kunnen uitstekend de vertaalslag maken tussen ‘technische taal’ en ‘gewone mensen taal’.

Met ons bedrijf Bureau RAM ontwerpen, bouwen en beheren we al sinds 2006 websites voor een grote variëteit aan klanten. We werken al jaren samen met trainers en coaches uit diverse vakgebieden. Daardoor kennen de wereld van trainers en coaches. We weten wat er speelt en wat belangrijk is. De meeste verzoeken hebben we al eens eerder voorbij zien komen.

Ook interessant:

Scroll naar boven

Download nu gratis dit e-book en leer hoe je je website nog succesvoller maakt

Leer in deze mini-cursus hoe je je website nog succesvoller maakt, te beginnen met dit gratis e-book.  Je kunt je op ieder moment met één klik weer uitschrijven.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Ik heb ook een hekel aan SPAM en ik ga zorgvuldig om met je e-mailadres. Naast het e-book, stuur ik je periodiek een e-mail met tips. Als je dat niet wilt, of als je van gedachten verandert, kun je je eenvoudig met één klik afmelden. Mijn privacybeleid vind je hier