Handleiding: hoe maak je een goede 404-pagina in WordPress

Handleiding: hoe maak je een goede 404-pagina in WordPress

Je bent het ongetwijfeld al eens tegengekomen: een foutmelding dat de pagina die je zocht, niet (meer) bestaat. In technische termen: een 404-fout. De standaard 404-pagina van WordPress is erg kort en zakelijk: “We hebben het niet gevonden. Wil je zoeken?”. Aardig bedoeld, maar het jaagt bezoekers alleen maar weg.

Een goede 404-pagina laat je bezoeker niet aan zijn lot over, maar werkt als een reddingsboei.

Daarom ga ik in deze blog uitleggen hoe je met WordPress een eigen, vriendelijke 404-pagina maakt.

Op zoek naar inspiratie? Lees dan eens mijn bericht waarin ik je 10 voorbeelden van goede 404-pagina’s laat zien.

Crisis!

Als een bezoeker tegen een 404-fout aanloopt, is dit voor de bezoeker een vervelend moment. Hij kan namelijk niet vinden wat hij zocht en is teleurgesteld. Onderschat dat niet: de bezoeker heeft ergens naar gezocht, heeft jouw website als resultaat gekregen, heeft op dat resultaat geklikt en verwacht nu een antwoord op zijn vraag. Als dat antwoord er niet komt, is dat een flinke teleurstelling.

Hoe mooi zou het zijn als je die teleurstelling omdraait in een fijn gevoel, omdat je iets anders waardevols aanbiedt?

De standaard 404-pagina van WordPress

De standaard 404-pagina van WordPress Standaard toont WordPress een saaie 404-pagina wanneer iemand een pagina probeert te openen die niet bestaat. De melding die gedaan wordt is vrij neutraal, afgezien van het iets persoonlijkere ‘Oeps’. Vervolgens wordt de suggestie gedaan dat de gebruiker maar eens moet zoeken.

Tja, da’s niet erg gebruikersvriendelijk. Het komt mij een beetje over als ‘ja, jammer dan!’.

Dat kan anders.

Hoe zou een 404-pagina er dan wel uit moeten zien?

Wat hoort er, naar mijn mening, op een goede 404-pagina?

De 404-pagina van Beginnen met WordPress Om te beginnen: probeer je 404-pagina bijzonder te maken, zodat je bezoeker in elk geval verder kijkt. Gebruik een originele afbeelding of een opmerkelijke tekst. Want, ga maar na: wanneer je zelf op een standaard 404-pagina terecht komt, ben je automatisch weer weg en ga je echt niet meer verder kijken.

Ten tweede: een persoonlijke boodschap. Niet de kille standaard ‘jammer dan’-boodschap. Je zou bijvoorbeeld kunnen beginnen met een sorry. We gaan er immers vanuit dat de fout bij ons ligt, niet bij de gebruiker.

Het zoekveld is ook belangrijk. Mocht je bezoeker de moeite willen nemen om verder te zoeken, dan moet je het natuurlijk zo makkelijk mogelijk maken.

Tot slot: doe suggesties van interessante content van je website. Bijvoorbeeld een lijstje met meest recente berichten of meest populaire producten.

Maak je eigen 404-pagina

Ieder goed thema heeft een template voor zijn 404-pagina. Deze staat in de map van het template en heet 404.php. Het aanpassen van dit bestand vergt alleen wel behoorlijk wat kennis van WordPress.

Er is een eenvoudigere oplossing, waarbij we gebruik maken van een aantal plugins.

Stap 1. Maak een pagina aan

De eerste stap is het aanmaken van een pagina in WordPress. Ga naar je Dashboard en klik op Pagina’s en vervolgens op Nieuwe pagina. Let op: maak een pagina aan, niet een bericht.

Stap 2. Zet de gewenste inhoud op de pagina

Je kunt deze pagina vullen, net zoals je iedere andere pagina zou vullen. Zet er een leuke afbeelding en een persoonlijke tekst op.

Stap 3. Voeg een zoekbalk toe

Klik op de plek waar je de zoekbalk wilt hebben. Ga vervolgens in je editor naar de tekst-modus. Dit doe je door rechts bovenin te kiezen voor ‘Tekst’, in plaats van ‘Visueel’. Plak dan de volgende code in je pagina:

<form class="search-form" action="/" method="get">
    <label>
       <span class="screen-reader-text">Zoeken naar:</span>
       <input class="search-field" name="s" type="search" placeholder="Zoeken…" />
    </label>
    <input id="searchsubmit" type="submit" value="Zoeken" />
</form>

Stap 4. Voeg extra interessante content toe

Display Posts Shortcode Tot slot voeg je interessante inhoud toe. Hier zit de meerwaarde van de eigen 404-pagina. Je kunt de bezoeker content aanbieden waarvan je denkt dat hij het interessant zal vinden. Je kunt de bezoeker zelfs een beetje sturen. 🙂

Denk hierbij aan je meest populaire berichten of je meest verkochte producten. Je kunt dit handmatig toevoegen aan de pagina, samen met een mooie afbeelding.

Je kunt ook de plugin Display Posts Shortcode installeren. Deze plugin geeft je de mogelijkheid om met een shortcode ([display-posts]) automatisch een lijst met berichten op je pagina te zetten.

De laatste stap: je nieuwe pagina instellen als 404-pagina

Instellingen van 404Page In deze laatste stap laat ik je zien hoe je de pagina die je zojuist hebt gemaakt, instelt als nieuwe 404-pagina. Op die manier zal WordPress altijd deze pagina tonen als een gebruiker een pagina opent die niet bestaat.

We gebruiken hiervoor de plugin 404Page. Installeer deze plugin en ga vervolgens naar de instellingen van de plugin, onder Weergave -> 404 Error Page. Kies vervolgens de pagina die je net gemaakt hebt. De andere instellingen kun je ongewijzigd laten.

Tot slot

Dat is alles! Nu heb je je eigen, originele 404-pagina, waarmee je je bezoekers niet afschrikt, maar juist uitnodigt om verder te kijken op je website.

Op zoek naar inspiratie? Lees dan eens mijn bericht waarin ik je 10 voorbeelden van goede 404-pagina’s laat zien.

Heb je vragen of opmerkingen? Ik hoor ze graag hieronder. Ook ben heel benieuwd naar jouw nieuwe 404-pagina. Of heb je misschien ergens anders een unieke 404-pagina gezien? Laat het me weten!

 

Tags: 404-pagina en 404Page

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Wekelijks het Bureau RAM Magazine in je mailbox?

Wekelijks het Bureau RAM Magazine in je mailbox?

Iedere week sturen we onze abonnees een magazine met nieuws over WordPress, websites, online leren en conversie. Bovengemiddeld vaak gaat het ook over toegankelijkheid van websites, want dat vinden we belangrijk.

Wil je ook dit Bureau RAM Magazine ontvangen? Schrijf je dan in door op de knop hieronder te klikken. Kost niks, en als je het niets vindt, kun je je ook weer met één klik uitschrijven.

rick-profiel-2-500x500

Over de schrijver

Rick Heijster

Heb je er ook zo’n hekel aan als je webbouwer allerlei onbegrijpelijke technische termen begint te roepen? Daar ben jij toch helemaal niet mee bezig? Daar huur je juist iemand voor in.

Wij kunnen uitstekend de vertaalslag maken tussen ‘technische taal’ en ‘gewone mensen taal’.

Met ons bedrijf Bureau RAM ontwerpen, bouwen en beheren we al sinds 2006 websites voor een grote variëteit aan klanten. We werken al jaren samen met trainers en coaches uit diverse vakgebieden. Daardoor kennen de wereld van trainers en coaches. We weten wat er speelt en wat belangrijk is. De meeste verzoeken hebben we al eens eerder voorbij zien komen.

Ook interessant:

Handleidingen & Tips
Rick Heijster

Het hoe en waarom van redirects

Als je een pagina op je website verwijdert of verplaatst, is het superbelangrijk om een redirect in te stellen. Hoewel dit misschien een klein detail lijkt, kan het een grote invloed hebben.

Lees verder »
Scroll naar boven

Download nu gratis dit e-book en leer hoe je je website nog succesvoller maakt

Leer in deze mini-cursus hoe je je website nog succesvoller maakt, te beginnen met dit gratis e-book.  Je kunt je op ieder moment met één klik weer uitschrijven.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Ik heb ook een hekel aan SPAM en ik ga zorgvuldig om met je e-mailadres. Naast het e-book, stuur ik je periodiek een e-mail met tips. Als je dat niet wilt, of als je van gedachten verandert, kun je je eenvoudig met één klik afmelden. Mijn privacybeleid vind je hier