Sommige mensen denken dat een aankoop een simpele transactie is: klanten zijn in een product geïnteresseerd, ze kopen het en ze vervolgen weer hun weg. Maar zo eenvoudig is het natuurlijk niet.
In de echte wereld is dit koopproces veel complexer. Dit wordt ook wel de koopcyclus genoemd. Deze koopcyclus heeft drie fases: Bewustzijn, Overweging, Aankoop. Het is belangrijk dat alle drie deze fases terugkomen op je website, zodat je klanten uiteindelijk voor jou zullen kiezen.
Inhoud
Fase 1 – Bewustwording
Dit is de fase waarin beseffen klanten dat ze een probleem hebben. Ze weten misschien nog niet precies wat de oorzaak is. Ze gaan vooral op onderzoek. In deze fase zijn klanten er nog niet aan toe om een product te kopen. Dat komt pas later. Het is dus belangrijk dat je nu niet je verkooppraatje gaat houden, maar dat je laat zien dat je het probleem van je klant begrijpt.
Blogartikelen zijn perfect voor de bewustzijnsfase. Zorg ervoor dat deze waardevol, informatief, en educatief zijn. Focus je niet op verkopen. Je wilt in beeld komen bij je bezoeker en de mogelijkheid hebben om de relatie met deze potentiële klant verder op te bouwen.
Voorbeelden
Het blog van Charlotte’s Law
Charlotte Meindersma is een jurist die is gespecialiseerd in de creatieve sector. Op haar blog stipt Charlotte veel verschillende onderwerpen aan uit haar vakgebied. Doordat ze veel waardevolle content deelt, linken veel andere websites naar blog. Ze krijgt zo niet alleen veel bezoekers via die andere websites, maar het is ook heel belangrijk voor haar ranking in Google. Op die manier komt ze in beeld bij haar potentiële klanten.
Ook op Youtube (de zoekmachine die na Google het vaakst wordt gebruikt!) laat Charlotte zich niet onbetuigd. Weer zo’n mooie manier om in beeld te komen bij je potentiële klanten. En in beeld te blijven!
Fase 2 – Overweging
De klant is zich bewust van zijn probleem en overweegt potentiële oplossingen. Hij wil weten welke optie voor hem geschikt is en bekijkt alle beschikbare opties en benaderingen van het probleem. In deze fase krijg jij de kans om te laten zien dat je niet alleen het probleem van je klant begrijpt, maar dat je ook weet wat de oplossing is.
Probeer dus in beeld te komen als dé expert. Denk daarbij aan waardevolle gratis weggevers, gedetailleerde blogartikelen, koopgidsen, tutorials, video’s en podcasts.
Voorbeelden
De weggevers van Aartjan van Erkel
Aartjan van Erkel geeft op zijn website veel waardevolle informatie gratis weg. Deze weggevers worden volop gedownload door potentiële klanten. Niet alleen laat Aartjan hiermee zien dat hij dé expert is, hij krijgt zo ook e-mailadressen van mensen van wie bij weet dat ze in hem zijn geïnteresseerd. Hot leads dus.
Het blog van Anne Raaymakers
Op haar blog schrijft Anne volop over hoe je je marketing zou kunnen doen op Social Media. Ze geeft concrete tips en zelfs volledige tutorials over bijvoorbeeld Canva, Facebookadverteren en hoe efficiënt berichten plaatst op Instagram.
Fase 3 – De aankoop
De klant is er klaar voor om een aankoop te doen. Hij heeft zijn opties op een rijtje gezet en gaat beslissen voor welke oplossing ze gaan kiezen. Met andere woorden: bij wie ze een aankoop gaan doen. In deze fase komen (eindelijk) je verkoopskills aan bod.
In deze fase zijn belangrijk: verkooppagina’s, testimonials van klanten, je portfolio met projecten uit het verleden, vrijblijvende kennismakingsgesprekken, gratis proefperiodes en andere zaken waarmee je je klanten overtuigt.
Voorbeelden
De verkooppagina van Hester van Ruitergevoel
Hester heeft verschillende verkooppagina’s op haar website. In dit voorbeeld laat ik je de pagina zien van haar online training ‘Paardrijden met ruitergevoel’. Op deze pagina kun je precies zien hoe je een product verkoopt op internet. Ze benoemt je probleem en reikt je vervolgens de oplossing aan.
De portfolio op mijn website
In mijn portfolio laat ik zien wat voor websites ik voor mijn klanten heb gemaakt. Daarbij laat ik vaak ook de klant aan het woord, omdat het superwaardevol is als anderen vertellen over hun goede ervaring met jouw bedrijf.
De klantervaringen van Adriaanse Autoverhuur
Bij het verhuren van auto’s is het heel belangrijk dat je klanten je vertrouwen. Veel mensen hebben vervelende ervaringen bij het huren van auto’s, door bijvoorbeeld onverwachte kosten en discussies over schade.
Adriaanse Autoverhuur wil graag laten zien dat zij transparant en eerlijk werken, door hun klanten dat te laten vertellen.
Meer lezen of een gratis adviesgesprek?
Wil je meer lezen over de onderwerpen uit deze blog? Kijk dan eens naar deze artikelen die ik eerder schreef:
Een goede Over mij-pagina: 5 voorbeelden
5 tips voor testimonials die je conversie verhogen
Heb ik je geïnspireerd? Mooi! En als ik je kan helpen, dan hoor ik het natuurlijk graag. Ik kijk graag met je mee.