Al zit je website nog zo mooi in elkaar; als het hoofdmenu niet goed is, is de kans groot dat je bezoeker niet vindt wat hij zoekt. De navigatiebalk maakt vaak zelfs het verschil tussen ‘slechts’ een websitebezoeker en klant. Onderschat dit dus zeker niet!
Maar hoe doe je dat, een goed hoofdmenu bouwen? Ik heb al veel websites ontwikkeld en weet wat goed werkt. Met die kennis help ik je graag verder naar een nog betere website. Een goed hoofdmenu ziet er namelijk vaak anders uit dan je verwacht… Zo lijkt een menu met veel opties misschien een goed idee, maar dat is het vaak niet. Een overdaad aan keuzes schrikt zelfs klanten af. Wat is de beste keuze? Keuzestress!
Lees hieronder mijn belangrijkste vijf aandachtspunten. Deze zijn niet alleen superhandig voor websites van trainers en coaches, maar ook bruikbaar alle andere websites.
Inhoud
1. Gebruik alleen belangrijke links
Voor de juiste user experience en efficiënte website-navigatie gebruik je alleen de belangrijkste links in je hoofdmenu. Dit zorgt voor overzicht en duidelijkheid. Belangrijke pagina’s voor in je website hoofdmenu zijn bijvoorbeeld de homepage, producten en/of diensten, een blog of weggevers.
Heb je veel producten of diensten? Zet dan alleen de belangrijkste in je hoofdmenu. Of gebruik keuzepagina’s, waar je je producten per soort bij elkaar zit. Deze keuzepagina kun je dan vervolgens in je hoofdmenu zetten.
Een voorbeeld van een duidelijk menu vind je op de website van business coach Ninke van der Leck.
2. Profiteer van een secundaire navigatiestructuur
Ooit gehoord van een secundair websitemenu? Als je hier gebruik van maakt, splits je in feite het hoofdmenu in tweeën. De secundaire links plaats je in een aparte blank boven de header en in de footer. Dit houdt het overzichtelijk, maar biedt wel alle opties. Handig wanneer je veel belangrijke pagina’s hebt. In het secundaire menu zet je bijvoorbeeld pagina’s over jouzelf en je contactgegevens.
Jouw potentiële klanten verwachten al dat ze de contactpagina rechtsboven op jouw website vinden. Zoals bijvoorbeeld op de website van Schrijven voor internet, die ook een secundair menu heeft. Houd je op jouw website ook aan deze ongeschreven regel.
3. Blijf weg van megamenu’s en subcategorieën
Megamenu’s kennen we allemaal wel. We zien ze bijvoorbeeld vaak bij grote webshops en online warenhuizen. Het is misschien leuk als je een speelhuisje wil vinden tussen de kinderspullen, maar totaal overweldigend bij een bedrijf dat doet aan dienstverlening. Zo’n groot hoofdmenu schikt de bezoeker af of maakt hem besluiteloos. Dat verkleint de kans op conversie aanzienlijk. En dat wil je voorkomen!
4. Laat jouw website hoofdmenu op ieder scherm werken
De wereld wordt steeds digitaler. Ga er niet vanuit dat iedereen jouw site bekijkt via een desktopscherm. Meer en meer bezoekers bekijken jouw website via een telefoon of tablet. Zorg er dus voor dat ook op die devices jouw menu consistent en overzichtelijk wordt weergegeven. Het moet op ieder apparaat passen. Een interessante optie voor mobiele telefoon is bijvoorbeeld het hamburgermenu. Dit menu wordt ook wel het triple bar menu genoemd, wat natuurlijk refereert naar het icoon met de drie streepjes.
5. Het juiste lettertype voor jouw website
Heel leuk, zo’n ‘fancy’ lettertype. Toch is het niet altijd een goed idee. Kies uiteraard een lettertype dat bij jouw bedrijf past, maar maak leesbaarheid de eerste prioriteit. Een erg chique, krullerig lettertype is vaak niet de juiste keus. Een onleesbaar websitemenu komt bovendien niet erg professioneel over.
Samen kijken? Plan een gratis adviesgesprek
Zie je in jouw websitemenu nog ruimte voor verbetering, maar kom je er zelf niet helemaal uit? Ik hielp al vele trainers en coaches bij het ontwerpen van hun ideale hoofdmenu. Plan nu een persoonlijk vrijblijvend adviesgesprek in voor meer informatie over jouw situatie en mogelijkheden. Heb je andere vragen over de diensten van Bureau RAM? Neem ook dan gerust contact op.