Zó zorg je voor een betrouwbare website

Zó zorg je voor een betrouwbare website

Rick Heijster
Conversie en Webdesign

Vertrouwen ligt aan de basis van elke relatie. Dat geldt ook voor de relatie met je klant. Mensen kopen het liefst van iemand die ze kennen, aardig vinden en vertrouwen. Voor het verhogen van je conversie is een betrouwbare website dus van groot belang. Daarmee stel je de klant gerust en versterk je de relatie.

“Maar hoe kom ik aan een betrouwbare website?”, hoor ik je denken. Dat vragen veel van mijn klanten zich af. Uiteraard wil ik daar graag bij helpen. Op een website gaat vertrouwen namelijk veel verder dan een glimmende badge of ‘seal of approval’. De ideale, betrouwbare website zit bomvol vertrouwensfactoren. In deze blog bespreken we de belangrijkste.

Betrouwbare websitevormgeving

Een website met een strak en modern ontwerp wekt vertrouwen. Dat klinkt misschien raar, maar een minder uitgedacht design schrikt mensen af. Is de website goed ontworpen en past het bij de branche? Dan blijven websitebezoekers sneller bij jouw bedrijf hangen. Houd dus goed rekening met welke doelgroep jij aanspreekt en wat zij willen zien. Het creëren van een betrouwbare websitevormgeving besteed je het beste uit aan een professional. Lees hier meer over wat ik hierin voor jou kan betekenen.

Hou ook rekening met smartphones en tablets

Websites worden meestal vaker bekeken via mobiele apparaten dan via een desktop computer of laptop. Toch worden veel sites nog altijd ontworpen voor het standaard computerformaat. Verrassend veel websites werken niet goed via smartphones of tablets, wat niet goed is voor de betrouwbaarheid. Ontwijk die valkuil dus! Ook bij pagina’s die later worden toegevoegd. Tijdens een vrijblijvend adviesgesprek vertrek ik je hier graag meer over.

Wek vertrouwen met duidelijke contactinformatie

Sommige van mijn klanten ontvangen, om welke reden dan ook, liever geen telefoontjes. Toch komt het betrouwbaarder over als je telefoonnummer duidelijk op de website staat. Hebben klanten vragen (of klachten), dan ben je gemakkelijk bereikbaar.

Toch liever niet bellen? Zorg dan voor alternatieve contactgegevens die makkelijk vindbaar en bruikbaar zijn. Ik heb bijvoorbeeld mijn 06-nummer niet op mijn site staan. In plaats daarvan heb ik een mogelijkheid toegevoegd om eenvoudig en snel een afspraak met me te boeken.

Wees transparant over je locatie

Wist je dat het vermelden van je bedrijfsadres in Nederland verplicht is? Een klant moet weten waar het bedrijf gevestigd is, zodat ze verhaal kunnen halen als dat nodig is. Doe je dit niet, dan ben je dus al een stuk minder betrouwbaar. Heeft jouw bedrijf een fysiek adres, vermeld deze dan zeker op je website!

Betrouwbare website door eerlijke recensies

Ik kan me voorstellen dat je als betrouwbaar bedrijf inmiddels wat tevreden klanten hebt. Maak daar gebruik van! Reviews zijn van onschatbare waarde voor de vertrouwensfactor van je website. Laat klanten bijvoorbeeld iets schrijven over jouw producten of diensten. Zijn jouw producten wat te geavanceerd voor een snelle recensie? Dan is het tonen van meer gedetailleerde case studies een goed idee.

Ik schreef eerder al eens een blog over reviews: 5 tips voor testimonials die je conversie verhogen

Houd de website up-to-date

Stel je voor: je leest een interessant blog over huidige ontwikkelingen in de markt, maar komt er dan achter dat deze uit 2015 dateert. Niets is erger dan een website vol verouderde content. Hiermee straal je geen vertrouwen uit, maar lijk jij je juist niet te bekommeren om je publiek. Werk daarom regelmatig de website-inhoud bij. Haal bijvoorbeeld overbodige informatie weg en vervang deze door nieuwe, relevante content.

TIP: een blogartikel uit 2017 voelt misschien gedateerd, maar is hij dat ook? Het vermelden van een datum bij je blogs is niet altijd nodig.

Vergeet ook je copyright jaartal niet!

Zelfs op de meest betrouwbare websites gaat dit nog wel eens mis: het bijwerken van de copyright datum in de voettekst. Eerder schreef ik hier al een blog over: “Staat er nog 2019 onder jouw website?” Een verkeerde datum naast je copyright teken komt niet erg betrouwbaar over. Maar wist je dat zo’n copyright notice in Nederland helemaal niet verplicht is? Je hebt namelijk sowieso auteursrecht over je werk. Met de copyright notice kan je dit enigszins benadrukken.

Wil je de copyright datum wél graag laten staan, maar vergeet je hem ieder jaar weer? Met behulp van de juiste PHP- of Javascript-code kan je de datum automatisch laten updaten. Als je de website opnieuw publiceert, tenminste. Neem gerust contact met mij op als ik hierbij kan helpen.

Gratis adviesgesprek over een goede, betrouwbare website

Wordt het tijd voor een nieuwe, betrouwbare website, maar heb je niet de tijd, kennis of vaardigheden of heb je simpelweg geen zin om het zelf uit te vogelen? Dan help ik je graag verder. Tijdens een vrijblijvend kennismakingsgesprek van 15 minuten hoor ik graag meer over de website-uitdagingen van jouw bedrijf. Maak hier direct een afspraak of stuur me eerst je vragen per mail (rick@bureauram.nl).

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Wekelijks het Bureau RAM Magazine in je mailbox?

Wekelijks het Bureau RAM Magazine in je mailbox?

Iedere week sturen we onze abonnees een magazine met nieuws over WordPress, websites, online leren en conversie. Bovengemiddeld vaak gaat het ook over toegankelijkheid van websites, want dat vinden we belangrijk.

Wil je ook dit Bureau RAM Magazine ontvangen? Schrijf je dan in door op de knop hieronder te klikken. Kost niks, en als je het niets vindt, kun je je ook weer met één klik uitschrijven.

rick-profiel-2-500x500

Over de schrijver

Rick Heijster

Heb je er ook zo’n hekel aan als je webbouwer allerlei onbegrijpelijke technische termen begint te roepen? Daar ben jij toch helemaal niet mee bezig? Daar huur je juist iemand voor in.

Wij kunnen uitstekend de vertaalslag maken tussen ‘technische taal’ en ‘gewone mensen taal’.

Met ons bedrijf Bureau RAM ontwerpen, bouwen en beheren we al sinds 2006 websites voor een grote variëteit aan klanten. We werken al jaren samen met trainers en coaches uit diverse vakgebieden. Daardoor kennen de wereld van trainers en coaches. We weten wat er speelt en wat belangrijk is. De meeste verzoeken hebben we al eens eerder voorbij zien komen.

Ook interessant:

Scroll naar boven

Download nu gratis dit e-book en leer hoe je je website nog succesvoller maakt

Leer in deze mini-cursus hoe je je website nog succesvoller maakt, te beginnen met dit gratis e-book.  Je kunt je op ieder moment met één klik weer uitschrijven.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Ik heb ook een hekel aan SPAM en ik ga zorgvuldig om met je e-mailadres. Naast het e-book, stuur ik je periodiek een e-mail met tips. Als je dat niet wilt, of als je van gedachten verandert, kun je je eenvoudig met één klik afmelden. Mijn privacybeleid vind je hier