Vertrouwen ligt aan de basis van elke relatie. Dat geldt ook voor de relatie met je klant. Mensen kopen het liefst van iemand die ze kennen, aardig vinden en vertrouwen. Voor het verhogen van je conversie is een betrouwbare website dus van groot belang. Daarmee stel je de klant gerust en versterk je de relatie.
“Maar hoe kom ik aan een betrouwbare website?”, hoor ik je denken. Dat vragen veel van mijn klanten zich af. Uiteraard wil ik daar graag bij helpen. Op een website gaat vertrouwen namelijk veel verder dan een glimmende badge of ‘seal of approval’. De ideale, betrouwbare website zit bomvol vertrouwensfactoren. In deze blog bespreken we de belangrijkste.
Inhoud
Betrouwbare websitevormgeving
Een website met een strak en modern ontwerp wekt vertrouwen. Dat klinkt misschien raar, maar een minder uitgedacht design schrikt mensen af. Is de website goed ontworpen en past het bij de branche? Dan blijven websitebezoekers sneller bij jouw bedrijf hangen. Houd dus goed rekening met welke doelgroep jij aanspreekt en wat zij willen zien. Het creëren van een betrouwbare websitevormgeving besteed je het beste uit aan een professional. Lees hier meer over wat ik hierin voor jou kan betekenen.
Hou ook rekening met smartphones en tablets
Websites worden meestal vaker bekeken via mobiele apparaten dan via een desktop computer of laptop. Toch worden veel sites nog altijd ontworpen voor het standaard computerformaat. Verrassend veel websites werken niet goed via smartphones of tablets, wat niet goed is voor de betrouwbaarheid. Ontwijk die valkuil dus! Ook bij pagina’s die later worden toegevoegd. Tijdens een vrijblijvend adviesgesprek vertrek ik je hier graag meer over.
Wek vertrouwen met duidelijke contactinformatie
Sommige van mijn klanten ontvangen, om welke reden dan ook, liever geen telefoontjes. Toch komt het betrouwbaarder over als je telefoonnummer duidelijk op de website staat. Hebben klanten vragen (of klachten), dan ben je gemakkelijk bereikbaar.
Toch liever niet bellen? Zorg dan voor alternatieve contactgegevens die makkelijk vindbaar en bruikbaar zijn. Ik heb bijvoorbeeld mijn 06-nummer niet op mijn site staan. In plaats daarvan heb ik een mogelijkheid toegevoegd om eenvoudig en snel een afspraak met me te boeken.
Wees transparant over je locatie
Wist je dat het vermelden van je bedrijfsadres in Nederland verplicht is? Een klant moet weten waar het bedrijf gevestigd is, zodat ze verhaal kunnen halen als dat nodig is. Doe je dit niet, dan ben je dus al een stuk minder betrouwbaar. Heeft jouw bedrijf een fysiek adres, vermeld deze dan zeker op je website!
Betrouwbare website door eerlijke recensies
Ik kan me voorstellen dat je als betrouwbaar bedrijf inmiddels wat tevreden klanten hebt. Maak daar gebruik van! Reviews zijn van onschatbare waarde voor de vertrouwensfactor van je website. Laat klanten bijvoorbeeld iets schrijven over jouw producten of diensten. Zijn jouw producten wat te geavanceerd voor een snelle recensie? Dan is het tonen van meer gedetailleerde case studies een goed idee.
Ik schreef eerder al eens een blog over reviews: 5 tips voor testimonials die je conversie verhogen
Houd de website up-to-date
Stel je voor: je leest een interessant blog over huidige ontwikkelingen in de markt, maar komt er dan achter dat deze uit 2015 dateert. Niets is erger dan een website vol verouderde content. Hiermee straal je geen vertrouwen uit, maar lijk jij je juist niet te bekommeren om je publiek. Werk daarom regelmatig de website-inhoud bij. Haal bijvoorbeeld overbodige informatie weg en vervang deze door nieuwe, relevante content.
TIP: een blogartikel uit 2017 voelt misschien gedateerd, maar is hij dat ook? Het vermelden van een datum bij je blogs is niet altijd nodig.
Vergeet ook je copyright jaartal niet!
Zelfs op de meest betrouwbare websites gaat dit nog wel eens mis: het bijwerken van de copyright datum in de voettekst. Eerder schreef ik hier al een blog over: “Staat er nog 2019 onder jouw website?” Een verkeerde datum naast je copyright teken komt niet erg betrouwbaar over. Maar wist je dat zo’n copyright notice in Nederland helemaal niet verplicht is? Je hebt namelijk sowieso auteursrecht over je werk. Met de copyright notice kan je dit enigszins benadrukken.
Wil je de copyright datum wél graag laten staan, maar vergeet je hem ieder jaar weer? Met behulp van de juiste PHP- of Javascript-code kan je de datum automatisch laten updaten. Als je de website opnieuw publiceert, tenminste. Neem gerust contact met mij op als ik hierbij kan helpen.
Gratis adviesgesprek over een goede, betrouwbare website
Wordt het tijd voor een nieuwe, betrouwbare website, maar heb je niet de tijd, kennis of vaardigheden of heb je simpelweg geen zin om het zelf uit te vogelen? Dan help ik je graag verder. Tijdens een vrijblijvend kennismakingsgesprek van 15 minuten hoor ik graag meer over de website-uitdagingen van jouw bedrijf. Maak hier direct een afspraak of stuur me eerst je vragen per mail (rick@bureauram.nl).