Mensen worden tegenwoordig gebombardeerd met zoveel verschillende informatiebronnen en zoveel ‘shiny things’ dat het een flinke uitdaging is om de aandacht van je cursisten bij je online cursus te houden.
Dus, hoe zorg je ervoor dat je leden zowel bezig zijn met jouw inhoud als genieten van hun online training? Hoe maak je het mogelijk dat ze beide blijven hangen en dat ze bovendien je fan worden en je producten aanbevelen aan anderen?
Als je bereid bent om de benodigde tijd erin te stoppen, kan een community rondom je online academie een geweldige optie zijn. Als je het voor elkaar weet te krijgen dat je online academie meer is dan alleen een bron van inhoud, maar ook een plek voor plezier en interactie, dan worden je cursisten fans voor het leven.
Hoe creëer je eigenlijk een community?
Het is super simpel om eigen community op je site kunt hebben! Een manier om dit te doen is door de gratis plugins bbPress en BuddyPress te installeren (beide gemaakt door Automattic, hetzelfde bedrijf dat WordPress heeft gemaakt). De combinatie van deze plugins geeft je een forum (bbPress) en geeft je ook de mogelijkheid voor leden om volledige ledenprofielen te hebben. Bovendien bieden deze plugins allerlei functionaliteiten die bij een community goed van pas komen, zoals privéberichten, een Facebook-achtige activiteitenstroom, de mogelijkheid om statussen toe te voegen, een ledenmap en zelfs de mogelijkheid voor je cursisten hun eigen subgroepen aan te maken.
Er is ook andere forumsoftware zoals Simple:Press, Vanilla Forums en phpBB, maar bbPress en Buddypress zijn het makkelijkst om mee aan de slag te gaan en zouden ook met de meeste software voor online leeromgevingen moeten werken.
Een paar linkjes:
Wil je iets dat nog eenvoudiger is?
Je kunt ook een gesloten/geheime Facebook–groep aanmaken als locatie voor je community. Veel mensen geven daar de voorkeur aan, boven het een forum op je site. Hou er wel rekening mee dat er een paar duidelijke voordelen en nadelen zijn aan Facebook voor je community.
Voordelen:
- Veel mensen checken dagelijks in op Facebook, dus je behaalt waarschijnlijk eenvoudiger een grotere betrokkenheid. Dit is een groot voordeel!
- Het is gratis
- Eenvoudig in te stellen
- Je krijgt veel tools om je community te beheren
Nadelen:
- De mensen bezoeken niet jouw site, maar de site van Facebook
- Niet iedereen wil actief op Facebook zijn
- Je bent afhankelijk van de grillen van Facebook, die de regels eigenlijk op elk willekeurig moment kan veranderen.
Nog één ding…
Om een gemeenschap op te bouwen, moet je de handen uit de mouwen steken om gesprekken op gang te brengen en mensen te betrekken. Je moet dus bereid zijn om de nodige moeite te doen om het van de grond te krijgen én om het gesprek op gang te houden. Maar als je de mogelijkheid om deze tijd te investeren, heb je een potentiële goudmijn.