Vroeger kon je je potentiële klanten nog wel ‘beloven’ dat jij de beste bent in je markt, en dat ze voor jou moesten kiezen. Maar die vlieger gaat tegenwoordig niet meer op. Nu moet je bewijzen dat jij de expert bent, voordat je een kans krijgt. En er is geen betere manier om je expertstatus aan te tonen, dan door een succesvolle online cursus te creëren.
Als jij de leraar bent op je vakgebied, bestaat er geen twijfel over dat je weet waar je het over hebt. Jij bent de expert. Punt.
Een online cursus is vandaag onmisbaar voor iedere ondernemer die gezien wil worden als de marktleider en thought leader in zijn vak.
Maar je kan moeilijk een cursus maken over alles in je vakgebied. Dat wordt veel te groot, veel te alomvattend. Dat zou zo’n grote klus zijn, dat het ook bijna niet voor een redelijke prijs in de markt te zetten is. De oplossing: kies een onderwerp. Een deel van je vakgebied.
Maar welk onderwerp moet je kiezen?
Inhoud
Stap 1: Kies een onderwerp waar je passie ligt
Het onderwerp van je training moet iets zijn waar je van houdt. Waar je hart sneller van gaat kloppen als je het er over hebt. Als je niet gepassioneerd bent over je onderwerp, ziet iedereen meteen dat je niet van je onderwerp houdt. En dat maakt je training net zo boeiend als een tiendelige boekenserie over eetgewoontes van het pantoffeldiertje.
Denk ook niet dat je per se een training moet gaan maken op universitair niveau. Denk aan je vaardigheden, talenten en al je levenservaring. Hoe je mooie website designs maakt, hoe je een non-fictie boek moet schrijven, hoe je de beste pasta ter wereld kookt, hoe je stripfiguren tekent… de lijst met mogelijke onderwerpen voor je training is eindeloos.
Als je van je onderwerp houdt, als je goed bent in je onderwerp en als je de nodige ervaring hebt, dan heb je misschien een onderwerp te pakken dat voor jou gaat werken.
Heb je inspiratie nodig? Kijk dan eens naar mijn blog met 35 ideeën voor een online cursus.
Op naar stap 2!
Stap 2: Check of er een markt is voor je online training
Ik denk dat de kans niet zo groot is dat je het ziet zitten om weken aan een online training te werken, om er vervolgens achter te komen dat er niemand op je training zitten wachten. Toch? Nee, dacht ik al.
Daarom is dat de volgende stap: je onderwerp valideren. We gaan marktonderzoek doen.
Veel trainers denken dat ze weinig kans hebben op succes als er al veel concurrentie is op hun vakgebied. Als er al andere online trainingen zijn. Maar dat hoeft zeker niet het geval te zijn. Als er veel concurrentie is, is er vaak ook een grote vraag op de markt. En een marktvraag biedt kansen. Welke gaten laten andere trainers liggen? Dat kan zijn op inhoudelijk gebied, maar dat kan ook gaan over de stijl van lesgeven.
Schiet je idee dus zeker niet meteen af!
Tijdens ons marktonderzoek hebben we drie onderzoeksvragen:
- Hebben mensen het erover?
- Stellen mensen er vragen over?
- Laat de concurrentie een gat liggen?
Als je antwoord op al deze drie vragen ‘ja’ is, dan hebben we een potentieel succesnummer te pakken. Tijd voor stap 3!
Stap 3: Verfijn je onderwerp en stel overtuigende leerdoelen op met een magnetische aantrekkingskracht
Waarom volg je een training? Waarom spendeer je je kostbare tijd, als je ook iets anders zou kunnen doen? De reden is simpel: omdat je een doel nastreeft. Je wilt een vaardigheid onder de knie krijgen. Ergens beter in worden. Doorgroeien in je vakgebied. Beginnen met een hobbie.
Stel je leerdoelen daarom centraal. Onderschat het belang van leerdoelen niet.
Zou jij je geld aan iemand geven voor een training waarvan je niet weet wat het je oplevert? Nee, natuurlijk niet.
Jij weet ongetwijfeld wat jouw training je cursisten zal brengen. Je hebt passie voor je cursus. Je leeft je cursus. Maar dat wil nog niet zeggen dat je potentiële cursisten dat weten. En één ding is zeker: als je studenten niet weten hoe je cursus hen gaat helpen, zullen ze zich waarschijnlijk niet inschrijven.
Bepaal daarom vooraf wat de leerdoelen gaan zijn.
Welke vaardigheden gaan ze leren?
Welke nieuwe kennis gaan ze verworven?
Welke gevoelens en inzichten over zichzelf gaan ze ontdekken?
Als je duidelijke leerdoelen formuleert, zorg je ervoor dat je de studenten aanspreekt die het beste bij je training passen. Ze weten vooraf wat ze kunnen verwachten. Dat zal leiden tot hogere slagingspercentages en supertevreden klanten.
Aan de slag!
Dus, waar wacht je nog op? Ga aan de slag. Ga brainstormen, mindmappen, wandelen of ga onder de douche staan. Zoek de plek op waar je de beste ideeën krijgt. En zet je eerste stap naar je nieuwe online training.
Oh, en heb je nog een goede Online Leeromgeving nodig? Heb ik voor je! 🙂
Lees dan eens verder op mijn pagina over online leeromgevingen. Je kunt daar ook een demo aanvragen of een vrijblijvend kennismakingsgesprek inplannen.