Waarom jouw website een FAQ-pagina nodig heeft

Waarom jouw website een FAQ-pagina nodig heeft

Rick Heijster
Conversie

Laat ik beginnen met waar FAQ voor staat: Frequently Asked Questions, ook wel Veelgestelde Vragen.

Een FAQ-pagina is een manier om jezelf als expert neer te zetten en je op deze manier te onderscheiden van je concurrenten. Een FAQ-pagina met duidelijke antwoorden wekt vertrouwen op bij je klanten. Nieuwe klanten die op zoek zijn naar een oplossing worden overtuigd door het feit dat hun vragen uitgebreid worden beantwoord.

Maar er is ook een keerzijde: een slecht opgezette FAQ-pagina wekt argwaan en zorgt ervoor dat je klanten afschrikt, juist op het moment dat ze overwegen om klant te worden en dit dus je kans is om ze aan je te binden!

In deze blog leg ik je de voordelen uit van een FAQ pagina en help ik je door stap voor stap uit te leggen hoe je een goede FAQ pagina maakt.

7 Voordelen van een FAQ-pagina

1. Jouw bezoekers houden van een FAQ pagina

Websitebezoekers kiezen voor gemak. Als ze niet vinden wat ze nodig hebben, zijn ze zo weer weg en heb je je kans misgelopen om ze aan je te binden. Ze zijn vaak op zoek naar informatie of een antwoord op hun vraag. Met een FAQ pagina is de kans groot dat de bezoeker direct zijn antwoord vindt. 

2. Google houdt van een FAQ pagina

Een FAQ pagina is extra content en dat waardeert Google, waardoor het goed is voor de vindbaarheid van je website. Daarnaast maken steeds meer mensen gebruik van voice search, waarbij ze een vraag stellen aan Google. Als deze beantwoord wordt op de FAQ pagina van je website, is dat een exacte match. En dat wil je voor je ranking op Google.

3. Het laat expertise zien

Als jij een FAQ pagina hebt, laat dit zien dat jij kennis in huis hebt en dat je bepaalde vragen al vaker hebt gehad. Dat zet jou neer als de expert bij wie ze moeten zijn.

4. Vertrouwen

Door transparante en bruikbare vragen en antwoorden te plaatsen op je website, wek je vertrouwen op. Je laat zien dat je ervaring, kennis en begrip hebt voor je klanten en dat je naar ze luistert en de tijd voor ze neemt.

5. Tijdsbesparing

Persoonlijk contact met je klanten is natuurlijk heel belangrijk, maar je bespaart jezelf en je toekomstige klanten ook tijd door een groot deel van de vragen al op je website te beantwoorden. Deze vragen hoeven niet meer besproken te worden en/of jouw klanten hoeven niet meer met deze vraag naar de klantenservice. 

Zo heb je meer tijd om te doen wat jij het liefste doet. Het verwijzen naar je FAQ-pagina duurt namelijk een stuk korter dan steeds opnieuw vergelijkbare vragen beantwoorden.

6. Je leert je doelgroep beter kennen

Het maken van een FAQ pagina kan op meerdere manieren. Je kunt putten uit je huidige informatiebronnen om vragen toe te voegen aan de pagina, of wachten totdat klanten jou vragen stellen, maar je kan bestaande klanten ook zelf benaderen om na te gaan welke vragen voor hen belangrijk zijn.

Voor welke methode je ook gaat, je leert je doelgroep er beter door kennen. Je leert hun kennisniveau, waar ze moeite mee hebben, wat ze belangrijk vinden en waar ze op letten bij het maken van hun keuze.

Deze informatie kun jij weer gebruiken voor jouw dienstverlening.

7. Serviceverlening

Door de antwoorden op een pagina aan te bieden, verleen je je klanten ook een service. Hoe zat het ook alweer? Ze gaan naar de FAQ pagina en vinden daar het antwoord.

Hoe maak je een FAQ pagina?

Het maken van een FAQ is niet moeilijk. Hieronder deel ik een aantal best practices met je waardoor je direct aan de slag kan met het maken van een pagina. 

Vragen opstellen

Het spreekt wellicht voor zich, maar de eerste stap is het in kaart brengen van de meest gestelde vragen. 

Als je werkt met een ticketsysteem kun je daar de meest gestelde vragen uitfilteren en opschrijven. Denk daarnaast aan je gesprekken met klanten. Welke vragen komen telkens terug? Mocht je dit niet voor handen hebben, dan is het raadzaam om de komende tijd tijdens de klantgesprekken de vragen op te schrijven, want dit is de content voor je FAQ pagina. Neem ook een kijkje op FAQ-pagina’s van concurrenten. 

Antwoorden bedenken

Als je je belangrijkste vragen hebt vastgesteld, is het tijd om antwoord te geven op die vragen in de stijl van je doelgroep. Maak je antwoorden niet te lang, en vermijd vakjargon. Verwerk USP’s en voordelen van jouw producten en/of diensten in jouw antwoorden.

Gebruik categorieën 

Door categorieën en subcategorieën te gebruiken, kan de lezer snel door de lijst scannen op zoek naar zijn vraag. Zo zorg jij ervoor dat je klanten makkelijk de antwoorden op hun vraag kunnen vinden.

Houd de pagina actueel 

Een laatste tip: houd de pagina actueel. Een FAQ-pagina die niet actueel is, is dodelijk. Deze pagina wordt veel bezocht dus het is belangrijk dat de informatie die hierop staat, klopt. 

Gratis adviesgesprek? Neem contact op!

Heb je een vraag? Kan je wel wat extra tips en adviezen gebruiken? Tijdens een gratis adviesgesprek van 15 minuten maak ik graag kennis met je!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Wekelijks het Bureau RAM Magazine in je mailbox?

Wekelijks het Bureau RAM Magazine in je mailbox?

Iedere week sturen we onze abonnees een magazine met nieuws over WordPress, websites, online leren en conversie. Bovengemiddeld vaak gaat het ook over toegankelijkheid van websites, want dat vinden we belangrijk.

Wil je ook dit Bureau RAM Magazine ontvangen? Schrijf je dan in door op de knop hieronder te klikken. Kost niks, en als je het niets vindt, kun je je ook weer met één klik uitschrijven.

rick-profiel-2-500x500

Over de schrijver

Rick Heijster

Heb je er ook zo’n hekel aan als je webbouwer allerlei onbegrijpelijke technische termen begint te roepen? Daar ben jij toch helemaal niet mee bezig? Daar huur je juist iemand voor in.

Wij kunnen uitstekend de vertaalslag maken tussen ‘technische taal’ en ‘gewone mensen taal’.

Met ons bedrijf Bureau RAM ontwerpen, bouwen en beheren we al sinds 2006 websites voor een grote variëteit aan klanten. We werken al jaren samen met trainers en coaches uit diverse vakgebieden. Daardoor kennen de wereld van trainers en coaches. We weten wat er speelt en wat belangrijk is. De meeste verzoeken hebben we al eens eerder voorbij zien komen.

Ook interessant:

Scroll naar boven

Download nu gratis dit e-book en leer hoe je je website nog succesvoller maakt

Leer in deze mini-cursus hoe je je website nog succesvoller maakt, te beginnen met dit gratis e-book.  Je kunt je op ieder moment met één klik weer uitschrijven.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Ik heb ook een hekel aan SPAM en ik ga zorgvuldig om met je e-mailadres. Naast het e-book, stuur ik je periodiek een e-mail met tips. Als je dat niet wilt, of als je van gedachten verandert, kun je je eenvoudig met één klik afmelden. Mijn privacybeleid vind je hier