We gaan richting het einde van het jaar. Dit is meestal de periode waarin mensen traditioneel goede voornemens opstellen. Deze zijn meestal gericht op het verbeteren van iets in hun leven of op het stellen van persoonlijke doelen.
Maar hoe zit het met je bedrijf?
Aan het begin van het jaar neem ik altijd een paar dagen de tijd om goed te kijken naar mijn bedrijf en om plannen te maken voor het komende jaar. In die dagen kijk ik ook naar mijn plannen van het jaar daarvoor en of het is gelukt om deze plannen te realiseren.
Inhoud
Wat is het belangrijkste wat je het komende jaar wilt bereiken?
Ik heb ervaren dat ik door mijn doelen te definiëren, mijn bedrijf beter kan sturen. Logisch ook: als je niet weet waar je naartoe wilt, hoe weet je dan welke kant je op moet?
Dus de eerste stap is dat ik mijn belangrijkste doel voor het komende jaar ga vaststellen. Dat kan zo eenvoudig zijn als ‘40% meer omzet’, maar ik hou ervan om iets verder te kijken.
Een paar voorbeelden:
- Ik ga ervoor zorgen dat mijn klanten 20% meer verkopen via hun website, door de website te optimaliseren voor conversie
- Ik wil mijn vaste klantenkring met 10% uitbreiden
- Of, minstens zo belangrijk: ik wil het komende jaar mijn werk beter plannen, zodat ik in het weekend veel tijd aan mijn gezin kan besteden.
Heb je meer doelen?
Je hebt zelden maar één doel. Vaak is er wel een doel wat er met kop en schouders bovenuit steekt, maar dat maakt de andere doelen niet onbelangrijk. Daarom zet ik ieder jaar ook de andere doelen op een rij.
Deze doelen wil ik wel zo concreet mogelijk opstellen. Ik zou natuurlijk kunnen stellen dan het mijn doel is om ‘meer te verdienen’, maar daar hebben we niet zoveel aan. Probeer het doel zo ‘meetbaar’ mogelijk te maken. Dus, bijvoorbeeld: “Ik wil dit jaar 20% meer winst realiseren”.
Wat zijn de stappen die je moet zetten om je doelen te bereiken?
Een doel is een stip aan de horizon. Ver weg nog. Misschien voelt het zelfs wel onbereikbaar. Het is daarom belangrijk om je doel in zo klein mogelijke subdoelen op te delen en om je te bedenken welke stappen je gaat nemen om deze doelen te bereiken.
Kleine uitvoerbare acties leiden tot grote veranderingen.
Wat staat er in de weg tussen jou en je doelen?
Vervolgens moet je gaan bepalen of er zaken zijn die tussen jou en je doelen in staan. Want het is belangrijk dat je deze zaken oplost. Denk daarbij aan:
- Heb je voor je doelen aanvullende kennis nodig? Moet je misschien een cursus volgen?
- Is de huidige boodschap die je met je bedrijf uitzendt nog in lijn met deze nieuwe doelen? Moet je misschien andere soorten berichten op Social Media gaan plaatsen? Of heeft je website een opfrisbeurt nodig?
- Is je website nog wel up-to-date? Staan er diensten op die je niet meer aanbied? En moet je andere producten toevoegen of misschien meer in het zonnetje zetten?
- Heb je voldoende tijd om je doelen te realiseren? Of ben je nog teveel tijd kwijt aan zaken die je beter kunt uitbesteden? Het onderhoud van je website is zo’n dingetje waarvan je je serieus zou moeten afvragen of dat wel iets is wat zelf moet doen. Lees dit artikel maar eens: Waarom je het onderhoud van je WordPress-website niet zelf zou moeten doen
Conclusie
Zonder een duidelijk doel kun je je bedrijf niet goed sturen. Bepaal dus wat jouw doel is voor het komende jaar. Maak je doel zo concreet en meetbaar mogelijk, zodat je kunt bepalen of je de goede weg bent.
Stel in het nieuwe jaar alles in het teken van deze doelen. En elimineer alles je tegenhoudt om je doelen te bereiken.
En als ik je daarbij kan helpen, dan hoor ik het natuurlijk graag. Plan gerust een gratis kennismakingsgesprek in 🙂