Help je klanten om voor jou te kiezen – de koopcyclus van je klanten

Help je klanten om voor jou te kiezen – de koopcyclus van je klanten

Rick Heijster
Conversie en Webdesign

Sommige mensen denken dat een aankoop een simpele transactie is: klanten zijn in een product geïnteresseerd, ze kopen het en ze vervolgen weer hun weg. Maar zo eenvoudig is het natuurlijk niet.

In de echte wereld is dit koopproces veel complexer. Dit wordt ook wel de koopcyclus genoemd. Deze koopcyclus heeft drie fases: Bewustzijn, Overweging, Aankoop. Het is belangrijk dat alle drie deze fases terugkomen op je website, zodat je klanten uiteindelijk voor jou zullen kiezen.

Fase 1 – Bewustwording

Dit is de fase waarin beseffen klanten dat ze een probleem hebben. Ze weten misschien nog niet precies wat de oorzaak is. Ze gaan vooral op onderzoek. In deze fase zijn klanten er nog niet aan toe om een product te kopen. Dat komt pas later. Het is dus belangrijk dat je nu niet je verkooppraatje gaat houden, maar dat je laat zien dat je het probleem van je klant begrijpt.

Blogartikelen zijn perfect voor de bewustzijnsfase. Zorg ervoor dat deze waardevol, informatief, en educatief zijn. Focus je niet op verkopen. Je wilt in beeld komen bij je bezoeker en de mogelijkheid hebben om de relatie met deze potentiële klant verder op te bouwen.

Voorbeelden

Het blog van Charlotte’s Law

Charlotte Meindersma is een jurist die is gespecialiseerd in de creatieve sector. Op haar blog stipt Charlotte veel verschillende onderwerpen aan uit haar vakgebied. Doordat ze veel waardevolle content deelt, linken veel andere websites naar blog. Ze krijgt zo niet alleen veel bezoekers via die andere websites, maar het is ook heel belangrijk voor haar ranking in Google. Op die manier komt ze in beeld bij haar potentiële klanten.

Ook op Youtube (de zoekmachine die na Google het vaakst wordt gebruikt!) laat Charlotte zich niet onbetuigd. Weer zo’n mooie manier om in beeld te komen bij je potentiële klanten. En in beeld te blijven!

Fase 2 – Overweging

De klant is zich bewust van zijn probleem en overweegt potentiële oplossingen. Hij wil weten welke optie voor hem geschikt is en bekijkt alle beschikbare opties en benaderingen van het probleem. In deze fase krijg jij de kans om te laten zien dat je niet alleen het probleem van je klant begrijpt, maar dat je ook weet wat de oplossing is.

Probeer dus in beeld te komen als dé expert. Denk daarbij aan waardevolle gratis weggevers, gedetailleerde blogartikelen, koopgidsen, tutorials, video’s en podcasts.

Voorbeelden

De weggevers van Aartjan van Erkel

Aartjan van Erkel geeft op zijn website veel waardevolle informatie gratis weg. Deze weggevers worden volop gedownload door potentiële klanten. Niet alleen laat Aartjan hiermee zien dat hij dé expert is, hij krijgt zo ook e-mailadressen van mensen van wie bij weet dat ze in hem zijn geïnteresseerd. Hot leads dus.

Het blog van Anne Raaymakers

Op haar blog schrijft Anne volop over hoe je je marketing zou kunnen doen op Social Media. Ze geeft concrete tips en zelfs volledige tutorials over bijvoorbeeld Canva, Facebookadverteren en hoe efficiënt berichten plaatst op Instagram.

Fase 3 – De aankoop

De klant is er klaar voor om een aankoop te doen. Hij heeft zijn opties op een rijtje gezet en gaat beslissen voor welke oplossing ze gaan kiezen. Met andere woorden: bij wie ze een aankoop gaan doen. In deze fase komen (eindelijk) je verkoopskills aan bod.

In deze fase zijn belangrijk: verkooppagina’s, testimonials van klanten, je portfolio met projecten uit het verleden, vrijblijvende kennismakingsgesprekken, gratis proefperiodes en andere zaken waarmee je je klanten overtuigt.

Voorbeelden

De verkooppagina van Hester van Ruitergevoel

Hester heeft verschillende verkooppagina’s op haar website. In dit voorbeeld laat ik je de pagina zien van haar online training ‘Paardrijden met ruitergevoel’. Op deze pagina kun je precies zien hoe je een product verkoopt op internet. Ze benoemt je probleem en reikt je vervolgens de oplossing aan.

De portfolio op mijn website

In mijn portfolio laat ik zien wat voor websites ik voor mijn klanten heb gemaakt. Daarbij laat ik vaak ook de klant aan het woord, omdat het superwaardevol is als anderen vertellen over hun goede ervaring met jouw bedrijf.

De klantervaringen van Adriaanse Autoverhuur

Bij het verhuren van auto’s is het heel belangrijk dat je klanten je vertrouwen. Veel mensen hebben vervelende ervaringen bij het huren van auto’s, door bijvoorbeeld onverwachte kosten en discussies over schade.

Adriaanse Autoverhuur wil graag laten zien dat zij transparant en eerlijk werken, door hun klanten dat te laten vertellen.

Meer lezen of een gratis adviesgesprek?

Wil je meer lezen over de onderwerpen uit deze blog? Kijk dan eens naar deze artikelen die ik eerder schreef:

Een goede Over mij-pagina: 5 voorbeelden
5 tips voor testimonials die je conversie verhogen

Heb ik je geïnspireerd? Mooi! En als ik je kan helpen, dan hoor ik het natuurlijk graag. Ik kijk graag met je mee.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Wekelijks het Bureau RAM Magazine in je mailbox?

Wekelijks het Bureau RAM Magazine in je mailbox?

Iedere week sturen we onze abonnees een magazine met nieuws over WordPress, websites, online leren en conversie. Bovengemiddeld vaak gaat het ook over toegankelijkheid van websites, want dat vinden we belangrijk.

Wil je ook dit Bureau RAM Magazine ontvangen? Schrijf je dan in door op de knop hieronder te klikken. Kost niks, en als je het niets vindt, kun je je ook weer met één klik uitschrijven.

rick-profiel-2-500x500

Over de schrijver

Rick Heijster

Heb je er ook zo’n hekel aan als je webbouwer allerlei onbegrijpelijke technische termen begint te roepen? Daar ben jij toch helemaal niet mee bezig? Daar huur je juist iemand voor in.

Wij kunnen uitstekend de vertaalslag maken tussen ‘technische taal’ en ‘gewone mensen taal’.

Met ons bedrijf Bureau RAM ontwerpen, bouwen en beheren we al sinds 2006 websites voor een grote variëteit aan klanten. We werken al jaren samen met trainers en coaches uit diverse vakgebieden. Daardoor kennen de wereld van trainers en coaches. We weten wat er speelt en wat belangrijk is. De meeste verzoeken hebben we al eens eerder voorbij zien komen.

Ook interessant:

Scroll naar boven

RAM ICT Services heet voortaan:

Sinds 1 januari 2022 heeft mijn bedrijf een nieuwe naam:

Bureau RAM. 

Dezelfde eigenaar, dezelfde passie, dezelfde service. 

Alleen de naam is anders. :-)

Download nu gratis dit e-book en leer hoe je je website nog succesvoller maakt

Leer in deze mini-cursus hoe je je website nog succesvoller maakt, te beginnen met dit gratis e-book.  Je kunt je op ieder moment met één klik weer uitschrijven.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Ik heb ook een hekel aan SPAM en ik ga zorgvuldig om met je e-mailadres. Naast het e-book, stuur ik je periodiek een e-mail met tips. Als je dat niet wilt, of als je van gedachten verandert, kun je je eenvoudig met één klik afmelden. Mijn privacybeleid vind je hier